Belg niet langer CEO van Europese tak Hudson’s Bay Company | RetailDetail

Belg niet langer CEO van Europese tak Hudson’s Bay Company

Belg niet langer CEO van Europese tak Hudson’s Bay Company
Shutterstock

De Belg Olivier Van den Bossche stapt op als CEO van HBC Europe, dat de activiteiten van de vestigingen van Galeria Kaufhouf in Duitsland en die van Galeria Inno in België bundelt. Hij wordt vervangen door Wolfgang Link.

Groot verlies

Ondanks de berichtgeving dat Van den Bossche zelf heeft besloten om het bedrijf te verlaten, is het niet ondenkbaar dat zijn positie bij HBC Europe gewoon onhoudbaar was geworden na de mindere prestaties van het voorbije boekjaar. Zo liet het moederbedrijf onlangs nog weten dat het in Europa in 2016 een verlies leed van iets meer dan 200 miljoen euro.

 

Voor Van den Bossche betekent het alvast het einde van een tijdperk, want hij was al sinds 2003 aan de slag binnen het bedrijf. Een jaar later werd hij directeur van de vestiging in Brussel en in 2007 ging hij aan de slag als managing director voor de volledige keten. In 2014 werd hij dan CEO bij Galeria Kaufhof.

 

“Onuitwisbare stempel”

“We waarderen het werk dat Olivier heeft gedaan om de aanwezigheid van HBC in Europa uit te bouwen en om de integratie van Galeria Kaufhof en Galeria Inno te ondersteunen. Daarnaast heeft hij ook meegeholpen aan het leggen van de fundering voor de komst van Hudson’s Bay and Saks OFF 5TH in Europa. We wensen hem het allerbeste met zijn volgende uitdaging”, zegt Don Watros, directeur van HBC International.

 

“Ik heb ervan genoten om met Olivier samen te werken, zowel professioneel als privé”, voegt Jerry Storch, de CEO van HBC, daar aan toe. “Hij is een excellente retailer die een onuitwisbare stempel op onze business heeft gedrukt.”

 

Van den Bossche wordt nu opgevolgd door Wolfgang Link, die overkomt van speelgoedketen Toys ‘R’ Us, waar hij tien jaar aan de slag was. Sinds 2013 bekleedde hij er de functie van directeur voor de Europese activiteiten. Voorheen was hij ook actief bij Medimax en ElectronicPartner, en vervulde hij verschillende managementfuncties bij de Metro Cash & Carry Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.