Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones | RetailDetail

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Belgen hebben al 2 miljoen klantenkaarten op hun smartphones

Steeds meer shoppers vervangen de vele plastic klantenkaarten in hun portefeuille door digitale varianten op hun smartphone. Ook reclamefolders worden vaker digitaal geraadpleegd, blijkt uit nieuwe cijfers van BD myShopi. 

Uitpuilende portefeuille

De mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. Het bedrijf achter de applicatie telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers. “Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meezeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna 2 miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd,” aldus CCO Tim De Witte.

 

De gebruikersstatistieken van de app leveren interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim 6 kaarten in hun smartphone hebben, mannen doen het met een kaartje minder.

 

Colruyt populairst

De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. In de top tien vinden we vooral supermarkten of retailers met grote verkooppunten. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan vier klantenkaarten per gebruiker lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna zeven kaarten per gebruiker. 

 

Naast klantenkaarten biedt myShopi gebruikers toegang tot de digitale reclamefolders van 200 Belgische retailers. Ook hier zijn de supermarktfolders met stip het populairst. Ze worden vooral geraadpleegd in het weekend – vóór het wekelijkse supermarktbezoek, dus – en op weekdagen tussen 20u en 22u. Steeds meer digitale folders worden voorzien van links naar de webshop van de retailer, om de consument te activeren tot aankopen.

 

Top 10 gedigitaliseerde klantenkaarten per retailer
1.    Colruyt
2.    Carrefour
3.    Delhaize
4.    Hubo
5.    Decathlon
6.    AVEVE
7.    JBC
8.    Albert Heijn
9.    Ici Paris XL
10.    Gamma

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.