België bijna altijd duurder dan buurlanden

België bijna altijd duurder dan buurlanden

België bijna altijd duurder dan buurlanden

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

Duurste van vijf landen

Het riedeltje is stilaan bekend, maar Eurostat wrijft er ons nog eens met de neus in: “Nagenoeg elk product is goedkoper op de kop te tikken in de buurlanden”, zo schrijft De Standaard, dat vandaag met de cijfers uitpakt. Voeding en drank zijn in Nederland bijvoorbeeld ruim 10% goedkoper, terwijl ook Duitsland 5% goedkoper is. Brood kost bij onze Noorderburen bijvoorbeeld 17,6% minder, vlees 13% minder en vis 7% minder.

 

Voor zuivelproducten zijn we dan weer een pak goedkoper af in Duitsland, waar het prijsverschil voor melk, kaas en eieren tot 22,8% oploopt. Frankrijk is dan weer het goedkoopst voor niet-alcoholische dranken (tot 11% goedkoper), net als voor alcoholische dranken. Al scoren de Duitsers in die laatste categorie nog beter (16,2% goedkoper).

 

Ook voor non-food scoort ons land niet goed. Voor kledij en elektronica zijn we goedkoper af in Duitsland, voor schoenen en meubels trekt de prijsbewuste consument het best naar Frankrijk. En Luxemburg? Dat bevestigt zijn koppositie voor tabak (16,6% prijsverschil) en brandstof, maar voor alle andere categorieën is het nergens het goedkoopste van de vijf onderzochte landen.

 

De Belgische uitzondering: fruit en groenten

Enkel voor fruit en groenten is ons land het goedkoopste, zo becijferde Eurostat. Die zijn in Frankrijk bijvoorbeeld een vijfde duurder, maar ook in de andere landen kosten ze (soms fors) meer.

 

Dat ons land zo duur is, heeft onder meer te maken met “de hogere loonkosten en de hogere prijzen die internationale leveranciers aanrekenen aan Belgische grootwarenhuizen”, schrijft De Standaard. Geen wonder dus dat steeds meer Belgen in het buitenland shoppen, zoals Comeos eerder al becijferde: “Dat kan omdat één Belg op de twee op minder dan 50 kilometer van de grens woont, en er nergens zoveel bedrijfswagens zijn als in ons land. De totale besteding in het buitenland bedroeg in 2015 2,8 miljard euro, bijna een derde meer dan een jaar eerder. Nog eens 2,5 miljard wordt besteed in buitenlandse onlinewinkels.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.