Belgische handel zit in krimpmodus | RetailDetail

Belgische handel zit in krimpmodus

Belgische handel zit in krimpmodus

De Belgische retailsector zag zijn verhandelde volume in februari 2,4% onder het peil van dezelfde maand van 2015 uitkomen. Dat was de slechtste prestatie van de 28 landen in de Europese Unie, leren cijfers van Eurostat.

Grootste terugval voor elektrozaken

De grootste terugval van de retailverkoop werd genoteerd in de branche van de elektro- en huishoudapparaten, waar het verhandelde volume met 9,4% zakte. Verder deed ook de sector van textiel, kledij en schoenen het niet goed met een daling met 2,5%. In de telecomsector liep de verkoop dan weer 2,4% terug.

 

De cijfers staan in contrast met de evolutie in Frankrijk, waar de verkopen met 3,5% aantrokken en in Duitsland, waar een stijging met 1,6% werd bekendgemaakt. In Nederland bleven de resultaten voor februari nog confidentieel, maar in januari was er een stijging met 0,2%. Voor de hele eurozone werd een toename van de activiteit in de kleinhandel met 2,4% opgetekend. Voor de hele Europese Unie ging het zelfs om een stijging met 3,0%.

 

Een echte verrassing is de slechte mare voor de Belgische retail niet: de verkoop in ons land zit al sinds oktober 2015 onder het niveau van dezelfde maand het jaar voordien. In januari 2016 bedroeg de terugval zelfs nog 3,5%.

 

Sector raakt niet uit zaagtandpatroon

Dat de handel het moeilijk heeft om in de juiste cadans te komen, blijkt ook uit de cijfers van de maand-op-maandveranderingen, telkens gecorrigeerd voor seizoens-en-kalendereffecten. Het jongste halfjaar wordt een maand met een stijging steevast afgewisseld door een maand met een daling. In januari was er nog een daling met 0,7% tegenover december, in februari een stijging met 0,5% tegenover januari.

 

Vergeleken met 2010 groeide de Belgische retail amper 0,9%. Nederland komt aan +5,6%, Duitsland aan +6,9% en Frankrijk zelfs aan +17,3%.

 

De zwakke prestatie van de voorbije maand wordt onder meer toegeschreven aan de vrees voor nieuwe besparingen en/of belastingen die op de Belgische consument afkomen, nu het begrotingstekort weer uit de hand loopt. De hogere elektriciteitsfactuur, de duurdere drankenprijzen en de hogere taksen op brandstof zijn daar een voorbode van. Daardoor zet de consument, ondanks de erg lage rente, trouwens ook meer geld op zijn spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.