Belgische handel zit in krimpmodus | RetailDetail

Belgische handel zit in krimpmodus

Belgische handel zit in krimpmodus

De Belgische retailsector zag zijn verhandelde volume in februari 2,4% onder het peil van dezelfde maand van 2015 uitkomen. Dat was de slechtste prestatie van de 28 landen in de Europese Unie, leren cijfers van Eurostat.

Grootste terugval voor elektrozaken

De grootste terugval van de retailverkoop werd genoteerd in de branche van de elektro- en huishoudapparaten, waar het verhandelde volume met 9,4% zakte. Verder deed ook de sector van textiel, kledij en schoenen het niet goed met een daling met 2,5%. In de telecomsector liep de verkoop dan weer 2,4% terug.

 

De cijfers staan in contrast met de evolutie in Frankrijk, waar de verkopen met 3,5% aantrokken en in Duitsland, waar een stijging met 1,6% werd bekendgemaakt. In Nederland bleven de resultaten voor februari nog confidentieel, maar in januari was er een stijging met 0,2%. Voor de hele eurozone werd een toename van de activiteit in de kleinhandel met 2,4% opgetekend. Voor de hele Europese Unie ging het zelfs om een stijging met 3,0%.

 

Een echte verrassing is de slechte mare voor de Belgische retail niet: de verkoop in ons land zit al sinds oktober 2015 onder het niveau van dezelfde maand het jaar voordien. In januari 2016 bedroeg de terugval zelfs nog 3,5%.

 

Sector raakt niet uit zaagtandpatroon

Dat de handel het moeilijk heeft om in de juiste cadans te komen, blijkt ook uit de cijfers van de maand-op-maandveranderingen, telkens gecorrigeerd voor seizoens-en-kalendereffecten. Het jongste halfjaar wordt een maand met een stijging steevast afgewisseld door een maand met een daling. In januari was er nog een daling met 0,7% tegenover december, in februari een stijging met 0,5% tegenover januari.

 

Vergeleken met 2010 groeide de Belgische retail amper 0,9%. Nederland komt aan +5,6%, Duitsland aan +6,9% en Frankrijk zelfs aan +17,3%.

 

De zwakke prestatie van de voorbije maand wordt onder meer toegeschreven aan de vrees voor nieuwe besparingen en/of belastingen die op de Belgische consument afkomen, nu het begrotingstekort weer uit de hand loopt. De hogere elektriciteitsfactuur, de duurdere drankenprijzen en de hogere taksen op brandstof zijn daar een voorbode van. Daardoor zet de consument, ondanks de erg lage rente, trouwens ook meer geld op zijn spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.