Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal is de omzet in de non-foodmarkt in België met 1,3% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Toch is het niet overal kommer en kwel: volgens onderzoeksbureau GfK liggen de resultaten binnen de verschillende sectoren ver uit elkaar.

Sterke verkoop tv’s

Zo steeg de omzet binnen de sector consumentenelektronica met 3,3% dankzij de sterke verkoop van televisietoestellen in de aanloop naar het EK voetbal. Er werden maar liefst 25% meer tv’s verkocht in het tweede kwartaal dan een jaar eerder. Dde markt van de grote huishoudtoestellen steeg zelfs met 6,6 % dankzij de populariteit van grote Amerikaanse koelkasten. Bij kleine huishoudtoestellen was er dan weer sprake van een stijging van 8,4%.

 

In het kantoorsegment was er dan weer een kleine daling van 0,5%. Het IT-gedeelte kende dankzij het EK een mooie opmars, omwille van de verkoop van videoprojectors en grote monitors, maar de terugval binnen de verkoop van kantoorbenodigdheden betekende dat er toch sprake was van een daling voor de hele sector.

 

Terugval bij mode

Ook entertainment zag de omzet met 1,1% dalen, waarbij vooral de verkoop van oudere titels binnen de gamingsector teleurstellend was. De boekverkoop viel terug met 4,3 %. Het slechte weer in juni zorgde er dan weer voor dat de omzet in de modesector daalde met 4,8% en binnen het woonsegment met 4 %.

 

Het positiefste nieuws was te vinden binnen telecom, waar de omzet met 12% groeide. Dat is deels te danken aan de deals die telecomoperatoren aanbieden voor de aankoop van smartphones, waardoor de consument sneller kiest voor een duurder model.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.