Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

Belgische non-foodmarkt daalt in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal is de omzet in de non-foodmarkt in België met 1,3% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Toch is het niet overal kommer en kwel: volgens onderzoeksbureau GfK liggen de resultaten binnen de verschillende sectoren ver uit elkaar.

Sterke verkoop tv’s

Zo steeg de omzet binnen de sector consumentenelektronica met 3,3% dankzij de sterke verkoop van televisietoestellen in de aanloop naar het EK voetbal. Er werden maar liefst 25% meer tv’s verkocht in het tweede kwartaal dan een jaar eerder. Dde markt van de grote huishoudtoestellen steeg zelfs met 6,6 % dankzij de populariteit van grote Amerikaanse koelkasten. Bij kleine huishoudtoestellen was er dan weer sprake van een stijging van 8,4%.

 

In het kantoorsegment was er dan weer een kleine daling van 0,5%. Het IT-gedeelte kende dankzij het EK een mooie opmars, omwille van de verkoop van videoprojectors en grote monitors, maar de terugval binnen de verkoop van kantoorbenodigdheden betekende dat er toch sprake was van een daling voor de hele sector.

 

Terugval bij mode

Ook entertainment zag de omzet met 1,1% dalen, waarbij vooral de verkoop van oudere titels binnen de gamingsector teleurstellend was. De boekverkoop viel terug met 4,3 %. Het slechte weer in juni zorgde er dan weer voor dat de omzet in de modesector daalde met 4,8% en binnen het woonsegment met 4 %.

 

Het positiefste nieuws was te vinden binnen telecom, waar de omzet met 12% groeide. Dat is deels te danken aan de deals die telecomoperatoren aanbieden voor de aankoop van smartphones, waardoor de consument sneller kiest voor een duurder model.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.