Tweestrijd in bestuur Unilever | RetailDetail

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Bestuur Unilever bakkeleit over toekomst

Het bestuur van Unilever zou zich in een tweedstrijd bevinden door totaal verschillende klemtonen: de Britse aandeelhouders zouden meer nadruk op aandeelhouderswaarde willen, hun Nederlandse tegenhangers kiezen voor duurzaamheid.

Nasleep overnamebod Kraft Heinz

Momenteel focust Unilever onder leiding van CEO Paul Polman op een duurzame koers, die vooral op lange termijn zijn vruchten moet afwerpen. Polman wil het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal maken, al heeft ook hij al laten verstaan niet weigerachtig te staan tegenover een koerswijziging. Een aantal aandeelhouders vindt echter dat die investeringen ten koste gaan van winsten op korte termijn.

 

De discussie wordt bij Unilever gevoerd in de nasleep van het overnamebod van Kraft Heinz, dat resoluut werd afgewezen door Unilever. Het verhogen van de winstgevendheid zou ook daar een rol kunnen spelen: als die stijgt, dan stijgt ook de waarde van het bedrijf, waardoor het moeilijker over te nemen is. In een bericht over de overname zegt Unilever alvast dat het bod van Kraft Heinz een ‘trigger’ was om het debat los te maken over hogere winsten op korte termijn.

 

Splitsing

Daarnaast wordt er binnen Unilever nog gesproken over een mogelijke splitsing van het bedrijf in enkele verschillende onderdelen. Ook dat zou de waarde voor de aandeelhouders de hoogte in kunnen jagen, aangezien aparte onderdelen meestal meer waard zijn dan wanneer ze allemaal deel uitmaken van hetzelfde concern. Het is dezelfde tactiek die de Duitse Metro Group een tijdje geleden tot uitvoering bracht, toen de tak consumentenelektronica werd afgesplitst.

 

In de media wordt nu ook gesuggereerd dat er een tweestrijd aan de gang is tussen CEO Paul Polman en CFO Graeme Pitkethly. Die laatste staat aan de kant van de (Britse) aandeelhouders die willen dat Unilever sneller voor hogere winst gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.