Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic schroeft groeiprognose terug

Bic, de Franse fabrikant van onder meer wegwerpaanstekers, -balpennen en -scheermesjes, is het voorbije halfjaar ter plaatse blijven trappelen. Het management heeft meteen zijn groeiprognose voor het hele jaar verlaagd.

1,063 miljard euro omzet

Bic realiseerde een semesteromzet van 1,063 miljard euro (+0,3% tegenover het eerste semester van vorig jaar). Met dank aan de afdeling ‘schrijfwaren’, die er 3,3% op vooruitging en met ruim 428 miljoen euro veruit de grootste inkomstenbron blijft. De nieuwigheden die Bic lanceerde voor het komende schooljaar werden goed onthaald door de distributeurs, klinkt het op de hoofdzetel in Clichy.

 

Ook de wegwerpaanstekers van Bic blijven vlot verkopen: zij zijn goed voor 356,9 miljoen euro, een stijging met 0,8%. De verkoop van wegwerpscheermesjes heeft het dan weer moeilijk: de omzet daalde met 4,3% tot 236,4 miljoen euro. Dat is vooral toe te schrijven aan een terugval in de Verenigde Staten, want in Europa en de groeilanden was er wel nog groei in die categorie.

 

Hoewel de omzet van het tweede kwartaal beter was dan die van het eerste, schroeft het management zijn groeiprognose voor het hele jaar toch wat terug. “Gezien de blijvende volatiliteit van de markt in de rest van het jaar en gezien de recente signalen van een dalende consumptie in Brazilië mikken we dit jaar op een organische nettogroei van 3 à 4%”, laat de groep weten. Drie maanden geleden streefde Bic nog naar een groei met 5%, maar toen al was bij analisten te horen dat dat cijfer te optimistisch was. De Franse groep klokte vorig jaar af op een omzet van 2,026 miljard euro en een nettowinst van 249,7 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.