Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Bijna alle Brusselse handelaars zijn vóór voetgangerszone

Uit een onderzoek van Union des Classes Moyennes blijkt dat 85 procent van de Brusselse handelaars geen problemen heeft met de invoering van de voetgangerszone. Ze zijn echter niet tevreden met de manier waarop dat gebeurd is.

Meer communicatie

“Wat de handelaars eigenlijk zeggen is: een voetgangerszone, ja, maar dan goed voorbereid en goed beheerd”, aldus Phillippe Godfroid, voorzitter van de UCM. Heel wat handelaars hebben immers wel problemen met de planning en de netheid van de voetgangerszone. Daarnaast klagen ze ook het gebrek aan een parkeergeleiding aan. Ook rond de veiligheid, de afbakening en de toegankelijkheid rijzen er vragen op.

 

“Deze dingen kunnen snel door het stadsbestuur aangepakt worden”, zegt Godfroid, “maar dan samen met erkende experten, die hun sporen al elders hebben verdiend.” De handelaars zijn ook niet te spreken over het feit dat ze amper zijn gecontacteerd voor de aanleg van de voetgangerszone. Ze willen dus meer inspraak over de invulling.

 

Ook dit onderzoek meldt dat de omzet van de handelaars in de zone is gedaald: meer dan zes op de tien spreken van een daling, gaande van 10 tot 40%. Heel wat handelaars wijzen er wel op dat vooral de terreuraanslagen een bijzonder grote invloed hebben gehad. Recent kreeg de voetgangerszone nog goed nieuws, door de intrede van een aantal mooie nieuwkomers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.