Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort start het project waarbij in 37 stadscentra gratis draadloos internet wordt aangeboden aan het grote publiek. Het bedrijf BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties die de surfers bezoeken anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het project werd in maart aangekondigd, maar de werken gaan nu pas van start. Op 13 september volgt de grote première, op een festival in Tiel.

Primeur voor thuisbasis Tiel

De eerste zend- en ontvangstinstallaties komen er dus in Tiel, de thuislocatie van BullsEye. Het gaat om bakjes van 20 cm bij 20 cm die bijvoorbeeld bij de straatverlichting kunnen worden opgehangen, zodat de visuele impact ervan beperkt is. Elk bakje kost zo'n 3.000 euro, aldus Ali Dikilitas van BullsEye. Vanaf volgend jaar wil hij de bakjes buiten aanvullen met bakjes binnen in de winkels.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gericht bezoekers bestoken

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers: ze laten hen immers toe om gerichte reclames te sturen, met bijvoorbeeld acties en kortingen. Bovendien kunnen ze de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen.

 

De reclames worden gestuurd onder de vorm van een pop-up. Om de vijf minuten krijgen de surfers een commerciële boodschap van drie seconden, die daarna spontaan verdwijnt. Door de analyse van het surfgedrag en van het winkelgedrag is het mogelijk een pop-up specifiek te sturen naar afgebakende doelgroepen.

 

Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top