Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort start het project waarbij in 37 stadscentra gratis draadloos internet wordt aangeboden aan het grote publiek. Het bedrijf BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties die de surfers bezoeken anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het project werd in maart aangekondigd, maar de werken gaan nu pas van start. Op 13 september volgt de grote première, op een festival in Tiel.

Primeur voor thuisbasis Tiel

De eerste zend- en ontvangstinstallaties komen er dus in Tiel, de thuislocatie van BullsEye. Het gaat om bakjes van 20 cm bij 20 cm die bijvoorbeeld bij de straatverlichting kunnen worden opgehangen, zodat de visuele impact ervan beperkt is. Elk bakje kost zo'n 3.000 euro, aldus Ali Dikilitas van BullsEye. Vanaf volgend jaar wil hij de bakjes buiten aanvullen met bakjes binnen in de winkels.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gericht bezoekers bestoken

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers: ze laten hen immers toe om gerichte reclames te sturen, met bijvoorbeeld acties en kortingen. Bovendien kunnen ze de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen.

 

De reclames worden gestuurd onder de vorm van een pop-up. Om de vijf minuten krijgen de surfers een commerciële boodschap van drie seconden, die daarna spontaan verdwijnt. Door de analyse van het surfgedrag en van het winkelgedrag is het mogelijk een pop-up specifiek te sturen naar afgebakende doelgroepen.

 

Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top