Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra | RetailDetail

Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort start het project waarbij in 37 stadscentra gratis draadloos internet wordt aangeboden aan het grote publiek. Het bedrijf BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties die de surfers bezoeken anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het project werd in maart aangekondigd, maar de werken gaan nu pas van start. Op 13 september volgt de grote première, op een festival in Tiel.

Primeur voor thuisbasis Tiel

De eerste zend- en ontvangstinstallaties komen er dus in Tiel, de thuislocatie van BullsEye. Het gaat om bakjes van 20 cm bij 20 cm die bijvoorbeeld bij de straatverlichting kunnen worden opgehangen, zodat de visuele impact ervan beperkt is. Elk bakje kost zo'n 3.000 euro, aldus Ali Dikilitas van BullsEye. Vanaf volgend jaar wil hij de bakjes buiten aanvullen met bakjes binnen in de winkels.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gericht bezoekers bestoken

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers: ze laten hen immers toe om gerichte reclames te sturen, met bijvoorbeeld acties en kortingen. Bovendien kunnen ze de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen.

 

De reclames worden gestuurd onder de vorm van een pop-up. Om de vijf minuten krijgen de surfers een commerciële boodschap van drie seconden, die daarna spontaan verdwijnt. Door de analyse van het surfgedrag en van het winkelgedrag is het mogelijk een pop-up specifiek te sturen naar afgebakende doelgroepen.

 

Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.