Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra | RetailDetail

Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort gratis internet in 37 Nederlandse stadscentra

Binnenkort start het project waarbij in 37 stadscentra gratis draadloos internet wordt aangeboden aan het grote publiek. Het bedrijf BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties die de surfers bezoeken anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het project werd in maart aangekondigd, maar de werken gaan nu pas van start. Op 13 september volgt de grote première, op een festival in Tiel.

Primeur voor thuisbasis Tiel

De eerste zend- en ontvangstinstallaties komen er dus in Tiel, de thuislocatie van BullsEye. Het gaat om bakjes van 20 cm bij 20 cm die bijvoorbeeld bij de straatverlichting kunnen worden opgehangen, zodat de visuele impact ervan beperkt is. Elk bakje kost zo'n 3.000 euro, aldus Ali Dikilitas van BullsEye. Vanaf volgend jaar wil hij de bakjes buiten aanvullen met bakjes binnen in de winkels.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gericht bezoekers bestoken

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers: ze laten hen immers toe om gerichte reclames te sturen, met bijvoorbeeld acties en kortingen. Bovendien kunnen ze de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen.

 

De reclames worden gestuurd onder de vorm van een pop-up. Om de vijf minuten krijgen de surfers een commerciële boodschap van drie seconden, die daarna spontaan verdwijnt. Door de analyse van het surfgedrag en van het winkelgedrag is het mogelijk een pop-up specifiek te sturen naar afgebakende doelgroepen.

 

Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.