Black Friday was megasucces

Black Friday was megasucces

Black Friday was megasucces

Uitpuilende mailboxen met aanbiedingen en ellenlange reclameblokken op radio en tv boordevol spots: er was dit jaar geen ontsnappen aan. “Black Friday is Golden Friday voor de Belgische handelaar”, klinkt het bij winkelfederatie Comeos.

Records aan diggelen

Betalingsverwerker Worldline had vrijdag om 17.30 uur al 5,6 miljoen elektronische betaaltransacties verwerkt. Dat waren er 10% meer dan vorige vrijdag (toen tot middernacht) en zelfs 19% meer dan op de volledige “Black Friday” vorig jaar. In Het Laatste Nieuws gewaagt woordvoerster Marjolein Verkerk van bol.com zelfs van “de beste verkoopdag in onze geschiedenis”: We stonden versteld van hoeveel bezoekers al kort na middernacht op onze site belandden. We verwerkten honderdduizenden bestellingen, honderden per minuut.”

 

Volgens Comeos heeft Black Friday 2017 alle verkooprecords verpulverd: “De voorlopige resultaten overtreffen al onze verwachtingen”, zegt topman Dominique Michel. “Het toont ook aan dat het concept veel ruimer is dan de traditionele solden die vooral een verhaal van de fashion zijn. Nu is het een unieke actie, maar dan wel in alle mogelijke sectoren. De consument kan er alleen maar bij winnen.”

 

Niet enkel webshops en ketens

Uit een telefonische rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 208 detailhandelaars die aan Black Friday deelnamen, blijkt dat ook zij hun omzet zagen stijgen: gemiddeld met 14% ten opzichte van een reguliere vrijdag. Bij zelfstandige webwinkels en handelszaken die een fysiek én een online verkooppunt combineren gingen de omzetten respectievelijk 23 en 18% hoger. “Het blijft ongelooflijk hoe Black Friday op een paar jaar tijd van een nichefenomeen naar een gevestigde naam is geëvolueerd”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Het kortingfeest is overigens nog niet gedaan: ook vandaag, morgen en maandag (‘Cyber Monday’) blijft het kortingen regenen.

 

Toch ook kritische stemmen

Toch komen er stilaan ook meer en meer kritische bedenkingen bij het hele fenomeen. “Het is moeilijk om er niet aan mee te doen, maar het kortingfestijn kost winkeliers alleen maar marge”, zo schrijft de Nederlandse zakenkrant FD. “Het is niet duidelijk in hoeverre [Black Friday] extra omzet oplevert of slechts een verschuiving van de omzet. Betrouwbare cijfers ontbreken, maar deskundigen denken dat Black Friday maar beperkt voor extra omzet zorgt. Het is vooral een moment om aan klantenbinding te doen.”

 

Christine Mattheeuws van het NSZ lijkt die redenering te volgen: “De grote ketens zetten volop in op Black Friday, waardoor ook de kleintjes onder druk staan om mee te doen”, zegt ze in Het Nieuwsblad. “We moeten wel opletten dat we niet overdrijven met die kortingperiodes. Als die te snel op elkaar volgen, zal de consument daar op wachten en kunnen handelaren te weinig tegen honderd procent van de prijs verkopen.” En dan riskeer je misschien wel toestanden zoals in Frankrijk, waar een aantal retailers Black Friday boycot en sommigen hun webshop zelfs voor een dag sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.