Blokker moet Superthrash betalen voor 'Bavariajurk' | RetailDetail

Blokker moet Superthrash betalen voor 'Bavariajurk'

Blokker moet Superthrash betalen voor 'Bavariajurk'

De rechtbank in Den Haag heeft geoordeeld dat het oranjetuniek dat Blokker in 2012 verkocht te veel leek op de jurk die Superthrash in 2010 had ontwikkeld in opdracht van Bavaria. Blokker Holding moet nu de kosten van de rechtzaak en een schadevergoeding betalen.

Icoon van WK 2010

De oranjejurkjes van Superthrash en Bavaria werden in 2010 wereldnieuws omdat de jurkjes als een soort sluikreclame werden gedragen tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika, terwijl Bavaria geen sponsor was van het toernooi. Dit leidde onder meer tot de arrestatie van enkele van de dames die het jurkje naar het stadion wilden dragen.

 

Twee jaar later kwam Blokker met wat het zelf een oranjetuniek noemde, maar volgens Superthrash bevatte het ontwerp erg veel kenmerken van de jurk van twee jaar eerder, weet Fashion United.

 

Inbreuk op auteursrecht bewezen

De rechter heeft nu geoordeeld dat Blokker inderdaad gebruik heeft gemaakt van dezelfde combinatie van elementen als Superthrash toen, dusdanig dat ze inbreuk maken op het auteursrecht van het modemerk. Blokker krijgt nu dertig dagen de tijd om alle overbleven voorraad van het tuniek aan Superthrash te overhandigen, zodat ze kunnen worden vernietigd.

 

Daarnaast moet de onderneming 18.000 euro aan proceskosten plus een schadevergoeding betalen. Hoe hoog die wordt, is nog niet duidelijk: in ieder geval gaat het daarbij om de winst die Blokker heeft gemaakt met de jurkjes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.