Blokker moet Superthrash betalen voor 'Bavariajurk' | RetailDetail

Blokker moet Superthrash betalen voor 'Bavariajurk'

Blokker moet Superthrash betalen voor 'Bavariajurk'

De rechtbank in Den Haag heeft geoordeeld dat het oranjetuniek dat Blokker in 2012 verkocht te veel leek op de jurk die Superthrash in 2010 had ontwikkeld in opdracht van Bavaria. Blokker Holding moet nu de kosten van de rechtzaak en een schadevergoeding betalen.

Icoon van WK 2010

De oranjejurkjes van Superthrash en Bavaria werden in 2010 wereldnieuws omdat de jurkjes als een soort sluikreclame werden gedragen tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika, terwijl Bavaria geen sponsor was van het toernooi. Dit leidde onder meer tot de arrestatie van enkele van de dames die het jurkje naar het stadion wilden dragen.

 

Twee jaar later kwam Blokker met wat het zelf een oranjetuniek noemde, maar volgens Superthrash bevatte het ontwerp erg veel kenmerken van de jurk van twee jaar eerder, weet Fashion United.

 

Inbreuk op auteursrecht bewezen

De rechter heeft nu geoordeeld dat Blokker inderdaad gebruik heeft gemaakt van dezelfde combinatie van elementen als Superthrash toen, dusdanig dat ze inbreuk maken op het auteursrecht van het modemerk. Blokker krijgt nu dertig dagen de tijd om alle overbleven voorraad van het tuniek aan Superthrash te overhandigen, zodat ze kunnen worden vernietigd.

 

Daarnaast moet de onderneming 18.000 euro aan proceskosten plus een schadevergoeding betalen. Hoe hoog die wordt, is nog niet duidelijk: in ieder geval gaat het daarbij om de winst die Blokker heeft gemaakt met de jurkjes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.