Blokker sloot voorbije twee jaar al vijftig winkels

Blokker sloot voorbije twee jaar al vijftig winkels

Winkelketen Blokker is momenteel bezig met een sanering van zijn winkelnetwerk. Zo sluiten in België maar liefst 69 winkels, maar de voorbije twee jaar heeft het in Nederland ook al vijftig winkels gesloten.

Van 599 naar 546 filialen

Begin 2014 bereikte Blokker met 599 winkels zijn hoogste aantal vestigingen in Nederland. Een jaar later waren er drie winkels minder en begin 2016 waren er plots nog maar 575 winkels. Aan het begin van dit jaar was dat aantal verder gezakt naar slechts 546 filialen, blijkt uit cijfers die Locatus verzamelde.

 

"Wij kijken altijd naar welke winkels levensvatbaar zijn en welke niet", zegt een woordvoerder van moederbedrijf Blokker Holding in een reactie aan de NOS. "Het is geen geheim dat in de hele winkelbranche het aantal winkels daalt. We zouden geen goede retailer zijn als we structureel verlieslatende filialen open zouden laten."

 

Blokker investeert momenteel sterk in de ombouw van ongeveer 450 filialen, maar het is nog in het duister tasten over wat er gaat gebeuren met de winkels die niet omgebouwd worden naar het nieuwe concept van de keten. "De ombouw gebeurt gefaseerd, we hebben nog niet bepaald welke winkels allemaal worden omgebouwd", aldus de woordvoerder. "Dit is ook afhankelijk van vastgoedcontracten en dergelijke. In de retail kan je nooit zo ver vooruitkijken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top