Blokker sluit 69 winkels in België

Blokker sluit 69 winkels in België

De Nederlandse keten Blokker heeft aangekondigd dat ze 69 van de 190 Belgische winkels gaat sluiten om de rendabiliteit van het bedrijf te herstellen. Bij de sluiting van de vestigingen gaan 302 jobs verloren.

Verliezen lopen op

De beslissing van Blokker komt niet helemaal als een verrassing, want de voorbije jaren is de omzet in België fiks teruggevallen. Over de voorbije vijf jaar was er een omzetdaling van 20% en in 2015 was er een operationeel verlies van vijftien miljoen euro, dat in 2016 mogelijk oploopt tot achttien miljoen euro.

 

Om het bedrijf terug uit het slop te halen werd vorig jaar al een plan opgesteld waarbij het assortiment werd vernieuwd, de winkels een facelift kregen en er meer aandacht kwam voor online verkoop. Nu wordt dus ook besloten om ongeveer één derde van alle winkels te sluiten.

 

“De maatregelen die momenteel aan de ondernemingsraad werden voorgelegd leggen de nadruk op de noodzaak om onze strategie aan te passen aan de evoluerende markt en aan de nieuwe uitdagingen die dit meebrengt” zei Bernd Bosch, CEO van Blokker België. “Het voorgestelde herstructureringsplan bedreigt 302 jobs en ik ben er mij heel goed van bewust dat deze aankondiging voor ons allen erg moeilijk is. Er worden nieuwe kansen gecreëerd maar ook nieuwe beperkingen opgelegd. Wij willen Blokker nv de nodige middelen aanreiken om weer rendabel te worden en zodanig de toekomst van ons bedrijf in België veilig te stellen,” besluit hij.

 

Druk van Action en webshops

Blokker is volgens de topman onder druk komen te staan door de stijgende concurrentie en het veranderde gedrag van de consument. Daarbij wijst hij voornamelijk naar Action, maar ook naar andere ketens die hun assortiment verder hebben uitgebreid en zo in het vaarwater van Blokker zijn terecht gekomen.

 

Ook het feit dat de consument steeds meer zijn heil bij webshops zoals Bol.com zoekt, was een groot probleem voor Blokker. Toch gelooft hij dat de fysieke winkels nog een bestaansreden hebben, maar dat er meer verbinding moet zijn met de online wereld. Dat is ook al te zien in het nieuwe concept, waarbij een online bestelzuil te vinden is op de winkelvloer.

 

"Omgebouwde winkels veilig"

Bosch laat ook verstaan dat momenteel nog niet helemaal duidelijk is welke winkels de deuren zullen sluiten en dat veel zal afhangen van de gesprekken met de vakbonden die nog moeten gebeuren. Er wordt niet gemikt op een bepaald type winkel: het zal dus gaan over filialen in dorpskernen, winkelcentra en grote steden.

 

De 41 winkels die al zijn omgebouwd naar het nieuwe concept van Blokker, waarbij er meer aandacht is voor de online verkoop en de winkelvloer werd opgedeeld in verschillende werelden, zijn alvast veilig. Zij tonen volgens Bosch dan ook al een flinke vooruitgang ten opzichte van filialen die nog volgens het oude principe werken.

 

Ondertussen hebben ook de vakbonden al gereageerd op het nieuws. “Dit is een grote klap”, zegt vakbondsvertegenwoordiger Marc Jacobs van LBC aan De Tijd. “Met 302 jobs die op de tocht staan, is de balans onverwacht zwaar.” Toch is ook hij niet helemaal verrast, omdat Blokker de voorbije jaren sowieso al steeds minder personeel begon te gebruiken in de winkels, terwijl er vroeger altijd veel winkelpersoneel aanwezig was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top