Blokker tekent megaverlies op

Blokker tekent megaverlies op

De Nederlandse retailgroep Blokker heeft in 2016 een megaverlies geleden van 180 miljoen euro. Meer dan de helft ervan was het gevolg van de reorganisaties bij het concern.

Grootschalige reorganisatie

Op 16 mei kondigde Blokker aan dat het zich volledig zal richten op zijn vlaggenschip Blokker in Nederland en België, waarmee het in 1896 allemaal begon. De overige ketens van het concern - Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker - gingen in de uitverkoop, waarbij die laatste intussen al een nieuw onderkomen vond bij Gilde Equity Management. Volgens de concerndirectie werden de drie markten (huishoud, speelgoed en wonen) waarin ze actief was immers steeds competitiever, waardoor meer focus vereist was.

 

Die herschikking is ook de uitkomst van een operatie waarbij in de diverse ketens van het concern al grootschalige reorganisaties werden doorgevoerd. Daarbij werden ook al voor ruim honderd miljoen euro aan eenmalige lasten geboekt, waardoor het verlies van 52 miljoen euro dat de Blokker-groep in 2015 leed, uitdiepte tot een malus van 180 miljoen euro in 2016.

 

Tegelijk keek Blokker in 2016 aan tegen een daling van de omzet met 5% tot 1,965 miljard euro. Die terugval was grotendeels het gevolg van de sluiting van 105 eigen winkels, maar ook zonder die sluitingen zou er nog altijd een daling zijn geweest met 2,3%.

 

Lichtpuntjes

Toch ziet Blokker ook enkele lichtpuntjes: zo is de online verkoop vorig jaar met 30% gestegen tot 173 miljoen euro. Het concern schrijft dat toe aan de uitbreiding van het assortiment in de webwinkel en de toename van het aantal online bestelpunten in de winkels van 233 naar 918. De omzet via de online bestelpunten bedraagt inmiddels bijna 10% van de totale online omzet.

 

Verder zegt het bedrijf dat de groei in de nieuwste Blokkers laat zien volgens plan verloopt. In de winkel zijn in het nieuwe concept 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten​.

 

Bovendien zegt het concern over een sterke financiële ruggengraat te beschikken om de heroriëntering tot een goed einde te brengen: zo heeft het een solvabiliteit van 47,5% en geen nettoschulden. Een kredietlijn van 485 miljoen euro is recentelijk door de aandeelhouders verlengd tot 2021. Ook positief is dat de kasstroom uit operationele activiteiten is verbeterd van een negatief bedrag van 43 miljoen euro in 2015 naar een positief saldo van 8 miljoen in 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Inditex ziet omzet en winst stijgen

16/06/2017

De Spaanse modegroep Inditex heeft er een sterk eerste kwartaal van 2017 opzitten, met een omzetstijging van 14% tot 5,569 miljard euro en een winststijging van 18% tot 654 miljoen.

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Back to top