Blokker tekent megaverlies op

Blokker tekent megaverlies op

De Nederlandse retailgroep Blokker heeft in 2016 een megaverlies geleden van 180 miljoen euro. Meer dan de helft ervan was het gevolg van de reorganisaties bij het concern.

Grootschalige reorganisatie

Op 16 mei kondigde Blokker aan dat het zich volledig zal richten op zijn vlaggenschip Blokker in Nederland en België, waarmee het in 1896 allemaal begon. De overige ketens van het concern - Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker - gingen in de uitverkoop, waarbij die laatste intussen al een nieuw onderkomen vond bij Gilde Equity Management. Volgens de concerndirectie werden de drie markten (huishoud, speelgoed en wonen) waarin ze actief was immers steeds competitiever, waardoor meer focus vereist was.

 

Die herschikking is ook de uitkomst van een operatie waarbij in de diverse ketens van het concern al grootschalige reorganisaties werden doorgevoerd. Daarbij werden ook al voor ruim honderd miljoen euro aan eenmalige lasten geboekt, waardoor het verlies van 52 miljoen euro dat de Blokker-groep in 2015 leed, uitdiepte tot een malus van 180 miljoen euro in 2016.

 

Tegelijk keek Blokker in 2016 aan tegen een daling van de omzet met 5% tot 1,965 miljard euro. Die terugval was grotendeels het gevolg van de sluiting van 105 eigen winkels, maar ook zonder die sluitingen zou er nog altijd een daling zijn geweest met 2,3%.

 

Lichtpuntjes

Toch ziet Blokker ook enkele lichtpuntjes: zo is de online verkoop vorig jaar met 30% gestegen tot 173 miljoen euro. Het concern schrijft dat toe aan de uitbreiding van het assortiment in de webwinkel en de toename van het aantal online bestelpunten in de winkels van 233 naar 918. De omzet via de online bestelpunten bedraagt inmiddels bijna 10% van de totale online omzet.

 

Verder zegt het bedrijf dat de groei in de nieuwste Blokkers laat zien volgens plan verloopt. In de winkel zijn in het nieuwe concept 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten​.

 

Bovendien zegt het concern over een sterke financiële ruggengraat te beschikken om de heroriëntering tot een goed einde te brengen: zo heeft het een solvabiliteit van 47,5% en geen nettoschulden. Een kredietlijn van 485 miljoen euro is recentelijk door de aandeelhouders verlengd tot 2021. Ook positief is dat de kasstroom uit operationele activiteiten is verbeterd van een negatief bedrag van 43 miljoen euro in 2015 naar een positief saldo van 8 miljoen in 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen

08/08/2017

Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.

De Bijenkorf gaat gratis bezorgen

08/08/2017

Klanten van De Bijenkorf met een webshopaccount krijgen vanaf nu online bestellingen standaard gratis thuisbezorgd. Bezorgen op zondag of op afspraak blijft echter wel betalend.

Back to top