Blokker tekent megaverlies op | RetailDetail

Blokker tekent megaverlies op

Blokker tekent megaverlies op

De Nederlandse retailgroep Blokker heeft in 2016 een megaverlies geleden van 180 miljoen euro. Meer dan de helft ervan was het gevolg van de reorganisaties bij het concern.

Grootschalige reorganisatie

Op 16 mei kondigde Blokker aan dat het zich volledig zal richten op zijn vlaggenschip Blokker in Nederland en België, waarmee het in 1896 allemaal begon. De overige ketens van het concern - Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker - gingen in de uitverkoop, waarbij die laatste intussen al een nieuw onderkomen vond bij Gilde Equity Management. Volgens de concerndirectie werden de drie markten (huishoud, speelgoed en wonen) waarin ze actief was immers steeds competitiever, waardoor meer focus vereist was.

 

Die herschikking is ook de uitkomst van een operatie waarbij in de diverse ketens van het concern al grootschalige reorganisaties werden doorgevoerd. Daarbij werden ook al voor ruim honderd miljoen euro aan eenmalige lasten geboekt, waardoor het verlies van 52 miljoen euro dat de Blokker-groep in 2015 leed, uitdiepte tot een malus van 180 miljoen euro in 2016.

 

Tegelijk keek Blokker in 2016 aan tegen een daling van de omzet met 5% tot 1,965 miljard euro. Die terugval was grotendeels het gevolg van de sluiting van 105 eigen winkels, maar ook zonder die sluitingen zou er nog altijd een daling zijn geweest met 2,3%.

 

Lichtpuntjes

Toch ziet Blokker ook enkele lichtpuntjes: zo is de online verkoop vorig jaar met 30% gestegen tot 173 miljoen euro. Het concern schrijft dat toe aan de uitbreiding van het assortiment in de webwinkel en de toename van het aantal online bestelpunten in de winkels van 233 naar 918. De omzet via de online bestelpunten bedraagt inmiddels bijna 10% van de totale online omzet.

 

Verder zegt het bedrijf dat de groei in de nieuwste Blokkers laat zien volgens plan verloopt. In de winkel zijn in het nieuwe concept 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten​.

 

Bovendien zegt het concern over een sterke financiële ruggengraat te beschikken om de heroriëntering tot een goed einde te brengen: zo heeft het een solvabiliteit van 47,5% en geen nettoschulden. Een kredietlijn van 485 miljoen euro is recentelijk door de aandeelhouders verlengd tot 2021. Ook positief is dat de kasstroom uit operationele activiteiten is verbeterd van een negatief bedrag van 43 miljoen euro in 2015 naar een positief saldo van 8 miljoen in 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.