Boeken dicht voor Toys ‘R’ Us

Boeken dicht voor Toys ‘R’ Us

Boeken dicht voor Toys ‘R’ Us
Shutterstock

Het finale einde is nu wel heel dichtbij voor de gewezen speelgoedgrootheid Toys “R” Us. Nadat eerder al de doodsklokken luidden over de 100 Britse winkels, gaan nu ook de meer dan 700 Amerikaanse winkels hun deuren sluiten.

 

33.000 jobs op de helling

Eind februari raakte al bekend dat de Britse tak van Toys ‘R’ Us het faillissement had aangevraagd, waardoor meer dan 3.000 banen op de tocht staan. Nu heeft CEO David Brandon ook de sluiting van alle Amerikaanse winkels aangekondigd. Eerder gingen er al 182 dicht, nu start ook bij de resterende 700 de “totale uitverkoop”. Tenzij er hier of daar nog een overnemer opduikt, staan door de sluiting liefst 33.000 banen op de helling.

 

Op zijn hoogtepunt telde de Amerikaanse speelgoedketen, die in 1948 werd opgericht, meer dan 2000 winkels wereldwijd. Dat aantal is intussen teruggelopen tot 1600, de Britse en Amerikaanse winkels inbegrepen. Toys ‘R’ Us miste compleet de internettrein ‑ de voorbije twee jaar steeg de wereldwijde onlineverkoop van speelgoed met liefst 55% tot 17 miljard dollar ‑ en zag almaar meer klanten vertrekken naar concurrenten als Amazon en Walmart. Bovendien stapelt de keten, die in 2005 in handen kwam van enkele durfkapitaalgroepen, sinds 2013 de verliezen op.

 

De sluiting is ook slecht nieuws voor speelgoedfabrikanten als Hasbro en Mattel: die zijn niet alleen een grote distributeur kwijt, maar ook een van hun beste ‘etalages’ om hun producten aan te prijzen bij kinderen en hun ouders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.