Boekwinkels vrezen hogere kosten

Boekwinkels vrezen hogere kosten

Nederlandse boekwinkels vrezen de geplande prijsstijgingen van Centraal Boekhuis (CB), en met name dat de toegenomen kosten gaan leiden tot toenemende financiële problemen.

Ongezond monopolie

CB is sinds het faillissement van groothandel Libridis uit Sittard monopolist in de verzending van Nederlandstalige boeken. "Het CB is zelfstandig en mag prijsveranderingen doorvoeren, maar hun klanten zitten in zwaar weer”, stelt de Koninklijke Boekverkopersbond (KBB). „Wij vinden de prijsverhoging op dit moment echt heel onverstandig. Deze kosten breken hen op." CB zegt nog in gesprek te zijn over de verhoging, maar onthoudt zich verder van commentaar.

 

CB vraagt dit jaar twee procent meer voor dienstverlening en 1,8 procent extra voor vervoer- en verzenddiensten. Het betreft een indexering die de eigen stijgende kosten en inflatie moet compenseren. "CB maakt winst en heeft fors eigen vermogen, terwijl boekhandels het overal enorm zwaar hebben. Deze prijsstijging is dan buiten alle proporties", citeert de krant een boekhandelaar. "We zijn het allemaal zat”, meldt een Friese collega. "We hebben fors tegen de prijsverhoging geprotesteerd, maar het maakt weinig indruk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top