Boekwinkels vrezen hogere kosten | RetailDetail

Boekwinkels vrezen hogere kosten

Boekwinkels vrezen hogere kosten

Nederlandse boekwinkels vrezen de geplande prijsstijgingen van Centraal Boekhuis (CB), en met name dat de toegenomen kosten gaan leiden tot toenemende financiële problemen.

Ongezond monopolie

CB is sinds het faillissement van groothandel Libridis uit Sittard monopolist in de verzending van Nederlandstalige boeken. "Het CB is zelfstandig en mag prijsveranderingen doorvoeren, maar hun klanten zitten in zwaar weer”, stelt de Koninklijke Boekverkopersbond (KBB). „Wij vinden de prijsverhoging op dit moment echt heel onverstandig. Deze kosten breken hen op." CB zegt nog in gesprek te zijn over de verhoging, maar onthoudt zich verder van commentaar.

 

CB vraagt dit jaar twee procent meer voor dienstverlening en 1,8 procent extra voor vervoer- en verzenddiensten. Het betreft een indexering die de eigen stijgende kosten en inflatie moet compenseren. "CB maakt winst en heeft fors eigen vermogen, terwijl boekhandels het overal enorm zwaar hebben. Deze prijsstijging is dan buiten alle proporties", citeert de krant een boekhandelaar. "We zijn het allemaal zat”, meldt een Friese collega. "We hebben fors tegen de prijsverhoging geprotesteerd, maar het maakt weinig indruk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.