Boekwinkels vrezen hogere kosten

Boekwinkels vrezen hogere kosten

Nederlandse boekwinkels vrezen de geplande prijsstijgingen van Centraal Boekhuis (CB), en met name dat de toegenomen kosten gaan leiden tot toenemende financiële problemen.

Ongezond monopolie

CB is sinds het faillissement van groothandel Libridis uit Sittard monopolist in de verzending van Nederlandstalige boeken. "Het CB is zelfstandig en mag prijsveranderingen doorvoeren, maar hun klanten zitten in zwaar weer”, stelt de Koninklijke Boekverkopersbond (KBB). „Wij vinden de prijsverhoging op dit moment echt heel onverstandig. Deze kosten breken hen op." CB zegt nog in gesprek te zijn over de verhoging, maar onthoudt zich verder van commentaar.

 

CB vraagt dit jaar twee procent meer voor dienstverlening en 1,8 procent extra voor vervoer- en verzenddiensten. Het betreft een indexering die de eigen stijgende kosten en inflatie moet compenseren. "CB maakt winst en heeft fors eigen vermogen, terwijl boekhandels het overal enorm zwaar hebben. Deze prijsstijging is dan buiten alle proporties", citeert de krant een boekhandelaar. "We zijn het allemaal zat”, meldt een Friese collega. "We hebben fors tegen de prijsverhoging geprotesteerd, maar het maakt weinig indruk."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top