Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken
Shutterstock

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

 

Centrale databank

Bol.com toont vandaag al een vijftal duurzaamheidskeurmerken die samen een selectie van 3.000 producten opleveren, maar dat aantal zou veel hoger kunnen liggen als er een digitaal consulteerbare databank zou bestaan voor dergelijke keurmerken, zo laat de Nederlandse webwinkel weten aan De Standaard. Daarin zouden bekende duurzaamheidslabels als Max Havelaar, Fairtrade NL en Global Organic Textile Standard (GOTS) opgenomen moeten worden, maar ook minder bekende keurmerken die vaak nog geen database hebben.

 

“We hebben vandaag een team dat gegevens over producten en keurmerken verzamelt en koppelt aan de relevante artikelnummers,” vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Jori Ebskamp: “Dat proces gebeurt vaak handmatig, maar is net daarom tijdrovend en gevoelig voor fouten.” De webwinkel is daarom vragende partij voor een centrale databank waaraan alle producenten en aanbieders van duurzame producten, maar ook de e-commerbranche zelf zouden meewerken.

 

De oproep van Bol.com kan alvast rekenen op de steun van de Nederlandse Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Nog dit jaar wil de webwinkel voor elk van zijn productcategorieën de meest relevante duurzaamheidskeurmerken introduceren. Op termijn moeten klanten enkel producten met duurzaamheidskeurmerken kunnen selecteren, over de productcategorieën heen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.