Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken
Shutterstock

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

 

Centrale databank

Bol.com toont vandaag al een vijftal duurzaamheidskeurmerken die samen een selectie van 3.000 producten opleveren, maar dat aantal zou veel hoger kunnen liggen als er een digitaal consulteerbare databank zou bestaan voor dergelijke keurmerken, zo laat de Nederlandse webwinkel weten aan De Standaard. Daarin zouden bekende duurzaamheidslabels als Max Havelaar, Fairtrade NL en Global Organic Textile Standard (GOTS) opgenomen moeten worden, maar ook minder bekende keurmerken die vaak nog geen database hebben.

 

“We hebben vandaag een team dat gegevens over producten en keurmerken verzamelt en koppelt aan de relevante artikelnummers,” vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Jori Ebskamp: “Dat proces gebeurt vaak handmatig, maar is net daarom tijdrovend en gevoelig voor fouten.” De webwinkel is daarom vragende partij voor een centrale databank waaraan alle producenten en aanbieders van duurzame producten, maar ook de e-commerbranche zelf zouden meewerken.

 

De oproep van Bol.com kan alvast rekenen op de steun van de Nederlandse Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Nog dit jaar wil de webwinkel voor elk van zijn productcategorieën de meest relevante duurzaamheidskeurmerken introduceren. Op termijn moeten klanten enkel producten met duurzaamheidskeurmerken kunnen selecteren, over de productcategorieën heen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.