Bol.com krijgt kritiek om lakse aanpak namaak

Namaak designer handtassen
Foto: geogif / Shutterstock.com

Aanbieders van namaak profiteren mee van de groei van e-commerce en platformen, zeker sinds de coronacrisis. Ook op Bol.com zijn nepartikelen te vinden, ziet organisatie React, maar het onlinewarenhuis zou te traag reageren.

 

Tot 15 dagen

Bol.com doet te weinig om de verspreiding van nepproducten tegen te gaan, vindt de internationale coöperatie React. De organisatie gaat voor veel van ‘s werelds grootste merken, waaronder Apple en Nike, de strijd aan met namaak, maar ergert zich daarbij aan de aanpak van het Nederlandse onlinewarenhuis.


Het onlineplatform vraagt meldingen door te geven aan de verkopers zelf, waarna Bol.com de kwestie onderzoekt. Dat kan tot maximaal 15 dagen duren, maar React stelt dat het kwaad dan al is geschied: bestellingen zijn in die tijd al lang aangekomen bij klanten. Andere platformen hebben snellere procedures, zegt directeur Ronald Brohm tegenover het Financieele Dagblad. 

 

1,7 miljoen nepaanbiedingen

Dit jaar zijn op Bol.com “enkele tientallen” handelaren verbannen omwille van namaak, reageert het bedrijf zelf. De keuze om meldingen zelf te checken verdedigt het onlinewarenhuis met het argument dat de aantijgingen niet altijd kloppen. “We willen voorkomen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald. Gemiddeld reageren we binnen zes dagen”, klinkt het.


Nochtans duikt namaak steeds vaker op. In de periode tot september heeft React dit jaar 1,7 miljoen advertenties offline laten halen op onlinemarktplaatsen, wat al bijna net zoveel is als in 2019 over het hele jaar. Het succes van e-commerce en onlineplatformen sinds de coronapandemie heeft daar veel mee te maken. Vaak gebruiken aanbieders van nepproducten het systeem van dropshipping, waarbij ze de spullen niet in voorraad hebben maar zelf pas bestellen – onder andere op AliExpress – als iemand bij hen koopt.