Bol.com lift mee op succes van Chinese Singles’ Day

Bol.com lift mee op succes van Chinese Singles’ Day

Ook Bol.com gaat zich op 11 november richten op Singles’ Day, voor Alibaba al enkele jaren dé absolute hoogdag van het retailjaar. Vorig jaar zetten de Chinezen op die ene dag meer dan zestien miljard euro om, een derde meer dan het jaar voordien.

Jonge feestdag

Bol.com positioneert Singles’ Day, oftewel Vrijgezellendag, als het ideale moment om iets te kopen dat je al langer wil, maar dat je jezelf nog niet cadeau hebt gegeven. Het moet dus een dag worden waarop je vooral even aan jezelf denkt, schrijft De Volkskrant. Het is de eerste keer dat een grote speler in de Benelux mee op de kar van Vrijgezellendag springt. Ook in China is het overigens nog maar een recente uitvinding, die vooral bekendheid kreeg sind Alibaba er in 2009 zijn schouders onder zette.

 

Bol.com heeft wel besloten om Singles' Day enkel in Nederland te promoten, omdat 11 november in België met Wapenstilstand al een heel andere betekenis heeft. "Mocht blijken dat Belgische klanten wel interesse hebben in Singles Day op 11-11 dan zullen we een Belgische campagne voor volgend jaar overwegen. Uiteraard kunnen onze Belgische klanten dit jaar wel al profiteren van de deals die bol.com in deze periode biedt. In België zijn deze deals zichtbaar onder de naam Straffe deals", klinkt het bij bol.com

 

Het is natuurlijk nog maar de vraag of die nieuwe commerciële feestdag een kans op slagen heeft: Black Friday en Cyber Monday worden ook al een tijdje in onze regio gepusht, maar zijn vooralsnog niet het immense succes die ze zijn in de Verenigde Staten. Volgens hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode heeft bol.com met Vrijgezellendag wel het voordeel dat die voor alle andere koopjesdagen valt en dat consumenten nu maar eenmaal hun geld kunnen uitgeven.