Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost | RetailDetail

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

Bonden niet tevreden met nieuw deelplatform van bpost

De vakbonden zijn niet helemaal tevreden met Bringr, het nieuwe platform van bpost. Dat moet consumenten in staat stellen om zelf pakjes te vervoeren en af te leveren voor bpost tegen een vergoeding.

Goedkoper dan koeriersdiensten

Met het nieuwe platform hoopt bpost een graantje mee te pikken van de deelcultuur, die ook al zichtbaar is bij platformen als Uber en AirBnB. Op Bringr kan iedereen melden dat hij een pakje wil versturen. Andere gebruikers kunnen vervolgens aangeven dat ze het pakje kunnen vervoeren, tegen een vergoeding. Die hangt af van verschillende factoren, zoals de afstand, het gewicht en de omvang van het pakje en het type ervan.

 

De prijs zal hoger liggen dan bij bpost, maar is wel goedkoper dan de snelle koeriersdiensten. Bpost krijgt zelf een kleine commissie. In een eerste fase zal Bringr enkel in Antwerpen actief zijn. Als het daar een succes is, dan wordt het verder uitgerold.

 

Vragen over kwaliteit en tewerkstelling

De vakbonden zijn echter niet helemaal te vinden voor het platform. “Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd”, zegt Marc De Mulder van VSOA-Post aan De Tijd. “Als je als overheid zelf de deuren openzet daarvoor, dan is dat vergelijkbaar met de 'zero contractors' in Engeland. Als ze je nodig hebben, zullen ze je bellen. Dat is helemaal geen gezond systeem.”

 

Bij ACOD Post klinkt er een genuanceerder geluid: daar begrijpen ze dat ook bpost zich niet kan afsluiten van de veranderingen binnen de markt, maar vragen ze wel volledige transparantie van bpost, zodat er de nodige controle kan uitgevoerd worden. Beide vakbonden stellen zich wel vragen over de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijke impact op de tewerkstelling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.