Brancheorganisatie schrapt 36 webwinkels

Brancheorganisatie schrapt 36 webwinkels
Brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft 36 leden geroyeerd omdat zij zich niet aan de wetgeving houden. Dat komt neer op één op de veertig leden van de organisatie voor webwinkels.

Thuiswinkel.org heeft wel bekendgemaakt hoeveel leden er van de lijst zijn geschrapt, maar niet om welke leden het precies gaan. De betreffende webwinkels zijn van de site van de organisatie geschrapt en mogen zelf ook het Thuiswinkel-logo, een keurmerk voor online winkelen, niet meer voeren. De organisatie heeft na het schrappen van de 36 leden nog een bestand van 1462 webshops over.

 

De brancheorganisatie laat sinds 2009 door een organisatie van juristen alle leden doorlichten. Daarbij wordt onder meer gekeken of de verkoopvoorwaarden voldoen aan de wetgeving. De certificering gebeurt door de onafhankelijke Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg, die op zijn beurt het Amsterdamse ICTRecht inschakeld om de leden jaarlijks te controleren. Daarbij worden onder meer de door de Consumentenbond opgestelde spelregels als basis genomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top