Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex

Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex

Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex
Shutterstock

De overname van het Braziliaanse Hypermarcas blijkt voorlopig geen onverdeeld succes voor Ontex. Kinderziekten bij de nieuwste telg zetten het voorbije jaar een domper op de wereldwijde groei van de Belgische luierfabrikant.

 

Rem op groei

Ontex laat op zich mooie cijfers optekenen voor 2017: de producent van onder meer babyverzorgingsproducten zag zijn omzet groeien met 18,2% en klokte af op een winst van 266,4 miljoen euro. Toch zijn de resultaten geen onverdeeld succes voor het bedrijf uit Erembodegem, dat met overnames in Brazilië en Mexico gehoopt had op een sterkere groei.

 

Vooral Ontex Brazil, ontstaan na de overname van het Braziliaanse Hypermarcas in maart vorig jaar, hinkt achterop en heeft een negatieve impact op de winstgevendheid van de Ontex-groep als geheel, die zijn winst ziet stijgen met 11,3% in plaats van 12%.

 

Kinderziekten

Het bedrijf gaf tijdens het derde kwartaal aan dat onder meer grondstofprijzen en wisselkoerseffecten aan de basis liggen van de tegenvallende resultaten van de Braziliaanse tak. Ontex Brazil bleek echter ook té vrij om te springen met kortingen, die niet in de boekhouding opgenomen bleken en het moederbedrijf 15 miljoen kosten opleverden.

 

Dat bleek de spreekwoordelijke druppel voor Ontex-CEO Charles Bouaziz, die meteen ingreep in de kortingenpolitiek en de werkwijzen van de Braziliaanse dochteronderneming. "We werken de kinderziekten van Ontex Brazil zo snel mogelijk weg en behouden het vertrouwen in het aanwezige groeipotentieel," aldus Bouaziz.

 

Ontex telde begin vorig jaar nog 286 miljoen euro neer voor het Braziliaanse Hypermarcas. De overname kadert binnen een bredere strategie waarmee Ontex tegen 2020 een plaats hoopt te veroveren binnen de top vijf van leveranciers van hygiënische wegwerpproducten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.