Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex

Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex

Braziliaanse dochter drukt groei van Ontex
Shutterstock

De overname van het Braziliaanse Hypermarcas blijkt voorlopig geen onverdeeld succes voor Ontex. Kinderziekten bij de nieuwste telg zetten het voorbije jaar een domper op de wereldwijde groei van de Belgische luierfabrikant.

 

Rem op groei

Ontex laat op zich mooie cijfers optekenen voor 2017: de producent van onder meer babyverzorgingsproducten zag zijn omzet groeien met 18,2% en klokte af op een winst van 266,4 miljoen euro. Toch zijn de resultaten geen onverdeeld succes voor het bedrijf uit Erembodegem, dat met overnames in Brazilië en Mexico gehoopt had op een sterkere groei.

 

Vooral Ontex Brazil, ontstaan na de overname van het Braziliaanse Hypermarcas in maart vorig jaar, hinkt achterop en heeft een negatieve impact op de winstgevendheid van de Ontex-groep als geheel, die zijn winst ziet stijgen met 11,3% in plaats van 12%.

 

Kinderziekten

Het bedrijf gaf tijdens het derde kwartaal aan dat onder meer grondstofprijzen en wisselkoerseffecten aan de basis liggen van de tegenvallende resultaten van de Braziliaanse tak. Ontex Brazil bleek echter ook té vrij om te springen met kortingen, die niet in de boekhouding opgenomen bleken en het moederbedrijf 15 miljoen kosten opleverden.

 

Dat bleek de spreekwoordelijke druppel voor Ontex-CEO Charles Bouaziz, die meteen ingreep in de kortingenpolitiek en de werkwijzen van de Braziliaanse dochteronderneming. "We werken de kinderziekten van Ontex Brazil zo snel mogelijk weg en behouden het vertrouwen in het aanwezige groeipotentieel," aldus Bouaziz.

 

Ontex telde begin vorig jaar nog 286 miljoen euro neer voor het Braziliaanse Hypermarcas. De overname kadert binnen een bredere strategie waarmee Ontex tegen 2020 een plaats hoopt te veroveren binnen de top vijf van leveranciers van hygiënische wegwerpproducten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.