Brillenketen Ace & Tate haalt 14 miljoen op

Ace & Tate haalt 14 miljoen op
Shutterstock.com

Om de verdere Europese expansie van het bedrijf te ondersteunen, heeft Ace & Tate ruim 14 miljoen euro opgehaald. Met het geld wil het brillenmerk onder meer zestien nieuwe winkels openen.

 

Snelle groei verderzetten

De nieuwe investering van 14,25 miljoen euro, een converteerbare obligatie, is grotendeels afkomstig van de bestaande aandeelhouder Rinkelberg Capital. In de zeven jaar dat het Nederlandse brillenmerk bestaat, pompten investeerders al 57,5 miljoen euro in het bedrijf.

 

Het nieuwe kapitaal moet de verdere groei van het brillenbedrijf mogelijk maken, zowel offline als online. Nog dit jaar wil Ace & Tate 16 nieuwe filialen openen in Europa, zodat het totaal op 70 komt. De voorbije twee jaar groeide het bedrijf telkens met 60%. In de komende twee jaar wil het zijn omzet opnieuw verdubbelen, want hoewel de coronacrisis "vervelend" was, ligt die niet aan de basis van deze kapitaalronde, verzekert oprichter Mark de Lange.

 

Ongeacht waar betaald wordt

Naast nieuwe winkels wil het merk werk maken van de betere integratie van offline en online. Sinds kort biedt Ace & Tate, in samenwerking met de start-up Easee, online oogmetingen aan. Klanten kunnen in de winkels ook een ‘offline wishlist’ samenstellen. De brillen kunnen later thuis virtueel gepast worden, waarna de klant een definitieve keuze kan maken en afrekenen.

 

“Het gaat erom dat een klant happy is en zijn vrienden meeneemt. Dan maakt het kanaal niet uit”, zegt de Lange aan Sprout. “De ene klant wil thuis browsen en offline kopen, de ander wil juist offline browsen en online kopen. Er zijn allerlei verschillende situaties denkbaar. Dat vind ik veel interessanter dan waar het pinpasje precies door het apparaat gaat.”

 

Refurbished monturen

Tot slot zal een deel van het verse kapitaal ook geïnvesteerd worden in duurzaamheid. Reeds deze zomer zal Ace & Tate twee initiatieven nemen, die het hergebruik van materialen moeten stimuleren. Onder de noemer ‘Reframe’ zullen klanten hun oude monturen kunnen ruilen voor tegoedbonnen.

 

De oude monturen worden vervolgens opgeknapt (‘refurbished’) en in beperkte collecties aangeboden aan klanten. Verder zal de keten voor nieuwe monturen steeds minder nieuw plastic gebruiken en meer inzetten op gerecycleerde grondstoffen.