Brillenketens vliegen elkaar weer in de haren

Brillenketens vliegen elkaar weer in de haren

Brillenketen Pearle sleept zijn branchegenoot Specsavers opnieuw voor de rechter. Aanleiding is een reclamespot op televisie waarin Specsavers beweert dat de eigen contactlenzen die een maand gebruikt kunnen worden 30 procent goedkoper zijn dan bij Pearle.

Pearle eist stevige dwangsom

Pearle stelt echter dat die reclame misleidend is, omdat het verschil in kwaliteit niet wordt genoemd. Pearle eist in een kort geding de directe beëindiging van de campagne en een rectificatie door Specsavers. Daarbij wordt gevraagd om een dwangsom van vijftigduizend euro per dag dat Specsavers in gebreke blijft. Pikant detail is echter dat beide bedrijven worden beleverd door dezelfde onderneming, het Britse Sauflon.

 

De Nederlandse opticienbranche staat al jaren bol van de juridische procedures. De provocerende reclamecampagnes van Specsavers zijn concurrenten als Pearle en Hans Anders al jaren een doorn in het oog. De komst van de Duitse keten Fielmann leidde enkele jaren geleden lokaal tot een prijzenoorlog, waarbij brillen bijna gratis werden weggegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top