Brillenketens vliegen elkaar weer in de haren

Brillenketens vliegen elkaar weer in de haren

Brillenketen Pearle sleept zijn branchegenoot Specsavers opnieuw voor de rechter. Aanleiding is een reclamespot op televisie waarin Specsavers beweert dat de eigen contactlenzen die een maand gebruikt kunnen worden 30 procent goedkoper zijn dan bij Pearle.

Pearle eist stevige dwangsom

Pearle stelt echter dat die reclame misleidend is, omdat het verschil in kwaliteit niet wordt genoemd. Pearle eist in een kort geding de directe beëindiging van de campagne en een rectificatie door Specsavers. Daarbij wordt gevraagd om een dwangsom van vijftigduizend euro per dag dat Specsavers in gebreke blijft. Pikant detail is echter dat beide bedrijven worden beleverd door dezelfde onderneming, het Britse Sauflon.

 

De Nederlandse opticienbranche staat al jaren bol van de juridische procedures. De provocerende reclamecampagnes van Specsavers zijn concurrenten als Pearle en Hans Anders al jaren een doorn in het oog. De komst van de Duitse keten Fielmann leidde enkele jaren geleden lokaal tot een prijzenoorlog, waarbij brillen bijna gratis werden weggegeven.

Tags: