Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor | RetailDetail

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

De Italiaanse brillenmaker Luxottica, bekend van merken als Ray-Ban en Oakley, gaat samen met de Franse lenzenmaker Essilor. Samen hebben beide bedrijven een marktwaarde van bijna vijftig miljard euro.

15 miljard euro omzet

De twee bedrijven hebben een gecombineerde omzet van meer dan 15 miljard euro en hebben samen circa 140.000 mensen in dienst. Leonardo Del Vecchio, oprichter en topman van Luxxotica, wordt via zijn investeringsbedrijf Delfin de grootste aandeelhouder van het fusiebedrijf: hij krijgt 31% van de aandelen in handen en zal officieel ook de leiding krijgen van het fusiebedrijf. Essilor-topman Hubert Sagnières wordt de nummer twee, al zal hij evenveel zeggenschap krijgen binnen het bedrijf. Ook de bestuursfuncties worden gelijk verdeeld tussen de twee bedrijven.

 

Dankzij de fusie hopen Luxottica en Essilor op middellange termijn 400 tot 600 miljoen euro aan kosten te besparen.

 

De overname zal volledig in aandelen gebeuren, waarbij de aandelen van Luxottica worden ingewisseld voor aandelen van Essilor. Luxottica zal dan ook van de Milanese beurs verdwijnen: EssilorLuxottica wordt in de toekomst op de beurs van Parijs verhandeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.