Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor | RetailDetail

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

Brillenmaker Luxottica gaat samen met lenzenmaker Essilor

De Italiaanse brillenmaker Luxottica, bekend van merken als Ray-Ban en Oakley, gaat samen met de Franse lenzenmaker Essilor. Samen hebben beide bedrijven een marktwaarde van bijna vijftig miljard euro.

15 miljard euro omzet

De twee bedrijven hebben een gecombineerde omzet van meer dan 15 miljard euro en hebben samen circa 140.000 mensen in dienst. Leonardo Del Vecchio, oprichter en topman van Luxxotica, wordt via zijn investeringsbedrijf Delfin de grootste aandeelhouder van het fusiebedrijf: hij krijgt 31% van de aandelen in handen en zal officieel ook de leiding krijgen van het fusiebedrijf. Essilor-topman Hubert Sagnières wordt de nummer twee, al zal hij evenveel zeggenschap krijgen binnen het bedrijf. Ook de bestuursfuncties worden gelijk verdeeld tussen de twee bedrijven.

 

Dankzij de fusie hopen Luxottica en Essilor op middellange termijn 400 tot 600 miljoen euro aan kosten te besparen.

 

De overname zal volledig in aandelen gebeuren, waarbij de aandelen van Luxottica worden ingewisseld voor aandelen van Essilor. Luxottica zal dan ook van de Milanese beurs verdwijnen: EssilorLuxottica wordt in de toekomst op de beurs van Parijs verhandeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.