Brilmij Group rondt overname Het Huis af | RetailDetail

Brilmij Group rondt overname Het Huis af

Brilmij Group rondt overname Het Huis af

Brilmij, een dochteronderneming van GrandVison, heeft afgelopen woensdag de overname van 100 procent van de aandelen in Optical Service Group afgerond. Optical Service Group exploiteert 89 optiekwinkels in Nederland onder de merknaam Het Huis en heeft partnercontracten met 18 onafhankelijke optiekwinkels, die eveneens werkzaam zijn onder de merknaam Het Huis. De aankoop werd al op 1 juni dit jaar aangekondigd.

Deel van een grote optiekgroep

Het Huis realiseerde in 2011 een omzet van ongeveer 33 miljoen euro en heeft zo’n 350 medewerkers. De nieuwe eigenaar, Brilmij, exploiteert in Nederland 277 optiekwinkels onder de merknaam Pearle en 168 onder de merknaam Eye Wish Groeneveld.

 

Moedermaatschappij GrandVision is weer voor 99 procent in handen van de Nederlandse investeerder HAL Investments, die al sinds 1996 actief is in de optische retail met de overname van optiekketen Pearl. HAL heeft ook optiekwinkels in Turkije via Atasun Optik en in China, via Shanghai Red Star Optical. Eind 2011 telde deze optiekketen in Shanghai 66 winkels, terwijl Atasun Optik er 53 had.

 

Granvision heeft alles samen 4.477 optiekwinkels in 39 landen wereldwijd, waarvan 1.086 franchise- en partnerwinkels (cijfers eind 2011).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.