Britse consumentenuitgaven blijven dalen | RetailDetail

Britse consumentenuitgaven blijven dalen

Britse consumentenuitgaven blijven dalen
Shutterstock

In juli zijn de consumentenuitgaven in het Verenigd Koninkrijk er voor de derde maand op rij op achteruitgegaan. Het is de eerste keer in vier jaar dat er nog eens drie maanden op rij sprake was van een daling: analisten zien er de hand van de brexit in.

Hogere prijzen en lage loongroei

In juli daalden de uitgaven met 0,8% ten opzichte van een jaar eerder. Ook in mei en juni was er al sprake van een terugval. De laatste keer dat dat gebeurde, was in februari 2013, toen de economie nog kreunde onder de economische crisis.

 

Nu is het vooral de brexit die zijn effect blijft hebben op de uitgaven van de Britse consument. “De cijfers bewijzen nog maar eens dat hogere prijzen en een stagnerende loongroei de zakken van consumenten leegknijpen”, zegt Kevin Jenkins, algemeen directeur bij Visa voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

 

Vorige week verlaagde de Bank of England ook al de prognose voor economische groei voor dit jaar en het volgende, vooral dan omdat de lonen trager groeien dan verwacht. Die trage loongroei wordt dan nog verder duidelijk vanwege de inflatie die het gevolg is van de brexit en de dalende waarde van het pond.

 

Sterke horecasector

De verkoop binnen de kledingsector daalde in juli met 5,2%: de tweede grootste terugval in vijf jaar tijd. Dat er net in die sector sprake is van een mindere verkoop is geen verrassing, aangezien de Britten hun kleding vooral importeren. In het begin van juli was er nochtans sprake van een kleine opmars, vooral dan dankzij goede weersomstandigheden. Die goede lijn werd echter niet doorgetrokken.

 

Alleen de horeca heeft minder last van de zwakke economie. Omwille van de zwakke positie van het pond besluiten immers veel Britten om in eigen land op reis te gaan, waardoor ze dus meer geld uitgeven in de eigen horeca.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.