Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare | RetailDetail

Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare

Britse delegatie bezoekt ‘ideale winkelstad’ Roeselare

Een Britse delegatie is deze week op bezoek in Roeselare om een aantal vernieuwende winkelconcepten in de stad te bekijken. De bezoekers zien Roeselare als het "ideale voorbeeld van een middelgrote stad met een bloeiend handelscentrum".

Nieuwe technologie

Steeds meer middelgrote steden komen in het huidige winkellandschap onder druk te staan, onder andere door de opmars van de online verkoop. Roeselare gaat sterk in tegen die trend: in topweken trekt de stad meer dan 100.000 shoppers en het voorbije jaar openden 28 nieuwe handelszaken er de deuren.

 

De stad zet erg in op nieuwe technologie voor de lokale handelaar: zo introduceerde het eind vorig jaar de Citie app en kunnen shoppers er gebruik maken van handenvrij winkelen. Daarnaast komt er in 2017 kinderopvang voor winkelende ouders en ook speciale parkeerplaatsen waar shoppers een half uur gratis kunnen parkeren.

 

“Voorbeeld nemen aan Roeselare”

“Ik heb nog nooit een stad gezien die de wetenschappelijke aanbevelingen voor de retail zo goed toepast als Roeselare dat doet. Alle steden en gemeenten in het Verenigd Koninkrijk moeten zich klaarmaken voor de 21e eeuw en kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Omarm de nieuwe technologie, dat is zeker één van de zaken die we mee naar huis zullen nemen”, zegt retail-expert Bill Grimsey van de Nottingham Business School. Verder bestaat de delegatie uit Jonathan Reynolds (University of Oxford), Stuard Ward (hoofd van de Toeristische Dienst van Schotland) en Kim Cassidy (Nottingham Trent University).

 

“Dat retailexperten uit het buitenland onze stad als een schoolvoorbeeld beschouwen is een grote eer. Roeselare kan niet concurreren met steden zoals Gent of Antwerpen, omdat we niet dezelfde netwerken, kennis en financiële middelen hebben. Maar op onze manier doen we het blijkbaar wel goed”, zegt burgemeester Kris Declercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.