Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld | RetailDetail

Britten noemen Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld

Britten noemen Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld
Shutterstock

Niet Brugge, Antwerpen of Gent, maar wel Roeselare prijkt in een Britse lijst van inspirerendste winkelsteden ter wereld. De West-Vlamingen charmeerden retailexperts met hun doordachte mix van shoppinginitiatieven.

 

"Roeselare is een modelwinkelstad"

Vijf jaar na zijn vorige rapport komt de Britse retailgoeroe Bill Grimsey begin juni opnieuw met een ranking van de inspirerendste winkelsteden ter wereld. Op de lijst zal ook een Belgische stad te vinden zijn: niet Antwerpen of Gent, maar wel Roeselare is volgens de Britse retailexperts een 'modelstad' op het vlak van winkelen. 

 

"Roeselare legt in deze moeilijke tijden voor winkelsteden heel wat durf en creativiteit aan de dag om van het stadscentrum een aantrekkelijk winkelparadijs te maken," vindt Grimsey, die vorig jaar al zijn oog liet vallen op de West-Vlaamse centrumstad: "Er wordt geïnvesteerd in nieuwe technologieën, levendige stadspleinen, shop&go-parkings, ... ook het vernieuwde wielermuseum en de state-of-the-art bibiliotheek als ontmoetingsplek voegen heel wat toe aan de winkelervaring."

 

Aanpak op alle fronten

Toch is er ook in Roeselare nog werk aan de winkel volgens het rapport: net als andere steden kampt de stad met leegstand, al looft Grimsey de aanpak waarmee Roeselare het probleem aanpakt en investeert in samenhangende initiatieven. "De experten erkennen terecht dat een goed winkelbeleid maar mogelijk is als er ook aandacht gaat naar mobiliteit, ruimtelijke ordening en evenementen," bevestigt burgemeester Kris Declerq, die alvast erg opgetogen is met de erkenning.

 

Het Grimsey-rapport verscheen voor de eerste keer in 2013 en maakte toen een aantal aanbevelingen om van voornamelijk kleinere centrumsteden aantrekkelijke winkelpolen te maken. Vijf jaar na datum komt het panel van retailexperts met Grimsey Review 2, dat de belangrijkste veranderingen optekent en opnieuw de 'modelwinkelstad' van de toekomst schetst. Het rapport verschijnt begin juni van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.