Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes | RetailDetail

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes
Shutterstock

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

 

Overaanbod

In het centrum van Brugge zijn er al een flink aantal chocolade- en souvenirwinkeltjes, die zich specifiek richten op de vele toeristen die de stad elk jaar ontvangt. In navolging van Amsterdam klinkt er in Brugge nu het geluid om een stop te zetten op die wildgroei. “In Amsterdam is er een overaanbod aan Nutella- en kaaswinkels”, zegt kandidaat-burgemeester Mercedes Van Volcem van Open VLD Plus aan De Standaard. “Daarom voerde het stadsbestuur eind vorig jaar in bepaalde straten een verbod op nieuwe toeristenwinkels in. Daarmee willen ze een te monotoon aanbod in de winkelstraten tegengaan en de charme voor de toeristen enigszins bewaren.”

 

De chocolatiers zijn het idee alvast genegen, als dat tenminste wil zeggen dat enkel de minder kwalitatieve verkopers getroffen worden. “Als kwalitatieve chocolatiers zo geen kans meer krijgen om zich in Brugge te vestigen, dan is dat belachelijk”, zegt chocolatier Dominique Persoone. “Maar als we de winkels die hier repen van minderwaardige Tsjechische makelij verkopen eruit kunnen halen, dan ben ik voorstander.”

 

Ook huidig burgemeester Renaat Landuyt is voorstander van het plan, maar drukt er wel op dat er dan duidelijk wordt gesteld welke winkels wel of niet toegelaten zijn. “Het is moeilijk om een juiste omschrijving te vinden voor een toeristische winkel”, zegt hij. “De zuivere exploitatiewinkels, die alleen gericht zijn op impulsaankopen, mogen dan niet meer onder die noemer vallen. De uitdaging is dus om een kwaliteitsvereiste in te voeren. Een cadeau voor onze chocolatiers, maar juridisch niet evident. Een winkel met bijvoorbeeld alleen buitenlandse producten verbieden, is in strijd met de Europese wetgeving.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.