Brugpensioen vanaf 55 jaar bij Metro en Makro

Brugpensioen vanaf 55 jaar bij Metro en Makro

Brugpensioen vanaf 55 jaar bij Metro en Makro

De directie van de Metro-groep, die de ketens Makro en Metro uitbaat, wil brugpensioen vanaf 55 jaar voor haar Belgische werknemers. Op die manier zou de reorganisatie bij het concern opgevangen kunnen worden zonder naakte ontslagen.

Concurrentie elektronische handel dwingt bedrijf tot herpositionering

Metro maakte in juni bekend dat het in België 505 jobs wil schappen op een totaal personeelsbestand van 3.000 eenheden: het grootste deel daarvan bij de hypermarktketen Makro, een kleiner deel bij de horecagroothandel Metro. Zowel de winkels als de hoofdkantoren worden in het bad getrokken.

 

Het concern wil met die afslanking de kosten omlaag halen om sterker te staan tegen de opmars van de elektronische handel.  Tegelijk schaaft het zijn strategie bij: Makro moet zich voortaan vooral richten op particulieren en professionelen in onder meer bouw en tuinaanleg, Metro moet focussen op professionelen in de horeca en voeding. Om die aparte focus te beklemtonen, zullen de centrale diensten voor Makro en Metro trouwens worden gesplitst. Die bijsturing gaat ook gepaard met een investering van 61 miljoen euro.

 

De voorgenomen operatie wordt volgens het persagentschap Belga gespreid uitgevoerd tot eind 2018. Om ze vlot te laten verlopen, wil de directie brugpensioen op 55 jaar. Dat is de minimumleeftijd voor een bedrijf in herstructurering.

 

Media markt wil winkels in Makro-vestigingen

Intussen bevestigt Makro dat Media markt interesse heeft om via een shop-in-shopformule in zijn vestigingen consumentenelektronica te verkopen. Dit zou de keten trouwens goed uitkomen, want zo zou een jonger publiek naar de Makro-winkels moeten komen. Bovendien maakt Media markt nog deel uit van de groep Metro, waartoe ook Makro behoort.

 

Op 20 oktober staat nieuw overleg tussen vakbonden en directie gepland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.