Brugse handelskern iets minder autoluw | RetailDetail

Brugse handelskern iets minder autoluw

Brugse handelskern iets minder autoluw

Na amper vier maanden heeft het Brugse stadsbestuur haar beslissing, om de handelskern in het weekend autoluw te maken, alweer ingetrokken. Tot grote tevredenheid van de handelaars en Unizo.

 

Auto’s toegelaten tot 13 uur

Sinds februari zijn de Steenstraat, Geldmuntstraat, Noordzandstraat en Zuidzandstraat (foto) elke zaterdag en elke eerste zondag van de maand afgesloten voor gemotoriseerde voertuigen, en dat van 10 uur tot 18 uur. Maar onder druk van de handelaars komt de stad daar nu op terug.

 

“Na veel overleg met schepen van mobiliteit Annick Lambrecht, schepen van lokale economie Hilde Decleer en diverse handelaars, burgers en verschillende verenigingen kwam vooral het voorstel naar voren om de autovrijheid maar in te stellen vanaf 13.00 uur", zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) aan Belga. “Vóór 13.00 uur kan men dus gerust nog parkeren in het Zilverpand, wat handig is voor een restaurantbezoek en vlugge boodschappen. Meteen kunnen ook de koetsen nog even de normale route volgen en kunnen Bruggelingen nog iets gaan afhalen.”

 

Voorlopig gaat het om een proefproject van twee weken, dus op zaterdag 28 mei, zaterdag 4 juni en zondag 5 juni. Mogelijk wordt de regeling dan opnieuw aangepast.

 

“Stap in de goede richting”

Ondernemersorganisatie Unizo noemt de aanpassing een stap in de goede richting. "We hebben nog maar weinig positieve reacties gehoord bij onze leden over het autoluw maken van de binnenstad", zegt Brecht Clyncke, adviseur lokale werking Noord-West-Vlaanderen.

 

"Bij het afsluiten van die zone worden ook aanpalende straten afgesloten, wat moeilijk is voor burgers, maar ook voor handelaars. Met de nieuwe uurregeling is iedereen nog in staat om op zaterdagochtend een kaasplank of trouwjurk, of wat dan ook, af te halen. 10.00 uur was te vroeg, want dan zijn de winkels nog niet eens open", aldus nog Clyncke.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.