Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen | RetailDetail

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen
Foto Shutterstock

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Moeilijke periode duurt langer dan verwacht

Bruna heeft een zware tijd achter de rug: door opeenvolgende verliesjaren was het eigen vermogen eind vorig jaar zelfs 6,6 miljoen euro negatief geworden. De aandeelhouders, ING en Post NL, dienden het bedrijf te stutten met extra krediettoezeggingen. Die moeilijke periode duurt ook al langer dan verwacht: in oktober 2014 meldde de concerndirectie nochtans dat het dieptepunt voorbij was. Door miljoeneninvesteringen op een aantal terreinen zou de keten dat jaar nog een verlies maken, maar vanaf 2015 zouden opnieuw positieve cijfers worden bijgeschreven.

 

Die positieve vooruitzichten werden echter geen bewaarheid: in 2015 en 2016 werden opnieuw rode cijfers geschreven. De zowat 300 winkels van de keten blijven last hebben van de concurrentie van de online verkoop van boeken en bovendien draaien de eigen digitale projecten nog niet zoals verhoopt.

 

Intussen toch beterschap

Toch zou er nu beterschap zijn. “Sinds begin 2017 heeft het bedrijf zijn organisatie versterkt en zijn de resultaten in korte tijd al sterk verbeterd door meer focus en efficiëntie. Inmiddels verschuift de aandacht weer naar omzetgroei, onder meer door het openen van nieuwe winkels, aanpassingen in het assortiment en aanscherping van de formule”, heet het.

 

Bruna zet ook zelf meer in op online verkoop. Recentelijk meldde de keten op dat vlak nog dat klanten die in een Bruna-winkel een boek bestellen, voortaan mogen rekenen op 24 uurs-levering. Ze kunnen hun aankoop de volgende dag gratis in de winkel ophalen of thuisgebracht krijgen. Daartoe zette ze een samenwerking op met CB.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.