Brussel deelt cadeaucheques uit aan zondagshoppers

Brussel deelt cadeaucheques uit aan zondagshoppers

Brussel deelt cadeaucheques uit aan zondagshoppers

In het kader van de 'I Shop on first sundays'-campagne heeft de stad Brussel beslist om 2.000 cadeaucheques te verdelen. Zo reageert Brussel op een beslissing van de handelaars van de Nieuwstraat om niet langer zondagsopeningen te organiseren.

2.000 cadeau- en kortingsbonnen

Het Brusselse stadsbestuur deelt in samenwerking met de Brusselse Kamer van Koophandel BECI 2.000 chequeboekjes uit om de "I Shop on First Sundays'-campagne een duwtje in de rug te geven en op zondag meer volk naar het stadscentrum te lokken. Het gaat om cadeau- en kortingsbonnen die de eerstvolgende drie koopzondagen geldig zijn in een dertigtal winkels in de Brusselse vijfhoek.

 

Behalve kortingsbonnen vinden de klanten er ook informatie over de geschiedenis en de achitectuur in de hoofdstad. "Gaan shoppen in het centrum van Brussel is ook van de gelegenheid gebruik maken om de charme van de stad en de vele monumenten te ontdekken", zegt Brussels schepen van Economische Zaken Marion Lemesre (MR) in een persbericht.

 

City 2 en Nieuwstraat doen niet meer mee

Het initiatief komt niet toevallig enkele dagen nadat de winkeliers van de Brusselse Nieuwstraat officieel beslist hebben om niet langer zondagsopeningen te organiseren. Na een evaluatie van de vorige openingen tijdens de eerste zondag van de maand vonden ze “zeer ontoereikende omzetcijfers”, die “de loonkosten niet dekken”. Bovendien neemt de omzet van de zaterdagen voorafgaand aan de zondagsopeningen af. Samengevat: de consumptie stijgt niet, maar wordt gespreid over twee dagen “met extra kosten”. En dus gooien de meeste winkeliers de handdoek in de ring.

 

Daarmee volgen de handelaars het voorbeeld van hun collega's van winkelcentrum City 2, die de zondagsopening enkele weken geleden al met een overgrote meerderheid van liefst 85% afschoten.

 

Op 3 september zullen alle winkels in de Nieuwstraat een laatste keer open zijn op zondag. Daarna zal dat enkel nog het geval zijn op de zondagen voorafgaand aan Kerstmis of bij het begin van de koopjesperiode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.