Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan | RetailDetail

Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan

Brusselse handelaars vechten nieuw circulatieplan aan

De handelaars in het centrum van Brussel hebben besloten om naar de rechter te stappen. Ze willen dat het nieuwe circulatieplan aangepast wordt, aangezien het volgens hen geen verbetering is tegenover de oude situatie.

Schadevergoeding voor omzetverlies

Vooral de winkeliers in de Dansaertstraat vrezen dat ze zullen lijden onder de nieuwe situatie. Alles samen trekken meer dan honderd handelaars naar de rechter, waarbij ze een schadevergoeding eisen voor de omzetdaling, die volgens hen op 20 tot 30 procent ligt.

 

Volgens de handelaars is het nieuwe plan zeker en vast geen verbetering ten opzichte van de oude situatie. "De wijzigingen zijn zelfs een verslechtering. De auto's die van de Jacqmainlaan komen zullen binnenkort niet meer over het de Brouckèreplein kunnen. Dat is nefast, want dat verkeer kon rechtstreeks de Philipsparking en Parking 58 in en dan naar de winkels”, zegt Alain Berlinblau, voorzitter van de handelaarsvereniging van het centrum.

 

Vooral duurdere winkels vrezen dat ze een kapitaalkrachtiger publiek zullen verliezen. "De ontwerpers en duurdere boetieks kunnen niet alleen van het Brusselse publiek leven. Veel van onze klanten komen uit de westrand of uit het hele land met de auto. Ik hoor van veel collega's dat ze 20 procent minder omzet hebben”, aldus Sonja Noël van de winkel Stijl.

 

De woordvoerder van Schepen van Mobiliteit Els Ampe laat in een mededeling weten dat het circulatieplan voortdurend wordt geëvalueerd en dat er indien nodig aanpassingen zullen gebeuren. “De testfase duurt nog tot eind februari, begin maart, dus tot dan zijn er aanpassingen mogelijk. Er is nog niets afgesloten", benadrukt de woordvoerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.