Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes
www.facebook.com/ishoponsundays.brussels

Omdat de klanten thuisblijven en de kosten alleen maar oplopen, doen almaar meer winkels niet langer mee aan de Brusselse koopzondagen, ondanks de campagne “I Shop On First Sundays”.

Ook grote ketens doen niet (meer) mee

Het leek een prima idee: sinds mei mochten alle winkels in de Brusselse vijfhoek elke eerste zondag van de maand hun deuren openen. Maar intussen lijkt het enthousiasme danig bekoeld, zo schrijft De Standaard: een kwestie van kosten en thuisblijvende klanten.

 

“Vooral voor kleine handelaars is het moeilijk om die grote personeelskosten te dragen”, zegt Alain Berlinblau, de voorzitter van de handelaarsvereniging Brussel Centrum. “Maar ook de grote ketens zijn tegen de zondagsopening. Toen we handelaars van shoppingcentrum City 2 lieten stemmen, stemde 85% tegen. De meerderheid van de handelszaken in het centrum opent niet meer op de eerste zondag van de maand.”

 

Berlinblau wijst erop dat de meeste consumenten het nu eenmaal gewoon zijn om op zaterdag hun inkopen te doen. “Veel mensen die winkelen in Brussel, wonen niet in het centrum, waardoor zij niet snel even naar het centrum zullen gaan voor wat kleinere inkopen. Bovendien ga je niet meer kopen als de winkels een extra dag open zijn. Het is niet omdat je op zondag kan shoppen dat je plots twee paar in de plaats van een paar schoenen koopt. We verkopen niet méér, maar onze kosten liggen wel een pak hoger”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.