Brusselse koopzondagen geen succes

Brusselse koopzondagen geen succes

Omdat de klanten thuisblijven en de kosten alleen maar oplopen, doen almaar meer winkels niet langer mee aan de Brusselse koopzondagen, ondanks de campagne “I Shop On First Sundays”.

Ook grote ketens doen niet (meer) mee

Het leek een prima idee: sinds mei mochten alle winkels in de Brusselse vijfhoek elke eerste zondag van de maand hun deuren openen. Maar intussen lijkt het enthousiasme danig bekoeld, zo schrijft De Standaard: een kwestie van kosten en thuisblijvende klanten.

 

“Vooral voor kleine handelaars is het moeilijk om die grote personeelskosten te dragen”, zegt Alain Berlinblau, de voorzitter van de handelaarsvereniging Brussel Centrum. “Maar ook de grote ketens zijn tegen de zondagsopening. Toen we handelaars van shoppingcentrum City 2 lieten stemmen, stemde 85% tegen. De meerderheid van de handelszaken in het centrum opent niet meer op de eerste zondag van de maand.”

 

Berlinblau wijst erop dat de meeste consumenten het nu eenmaal gewoon zijn om op zaterdag hun inkopen te doen. “Veel mensen die winkelen in Brussel, wonen niet in het centrum, waardoor zij niet snel even naar het centrum zullen gaan voor wat kleinere inkopen. Bovendien ga je niet meer kopen als de winkels een extra dag open zijn. Het is niet omdat je op zondag kan shoppen dat je plots twee paar in de plaats van een paar schoenen koopt. We verkopen niet méér, maar onze kosten liggen wel een pak hoger”, klinkt het.