Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen | RetailDetail

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Uit een studie van het gewestelijk handelsagentschap Atrium blijkt dat bepaalde delen van de voetgangerszone in Brussel meer klanten trekken. Ondertussen blijven de handelaars klagen over dalende omzetten.

 

Meer shoppers

Uit het onderzoek van Atrium blijkt dat er in de Nieuwstraat 5,1 procent minder voorbijgangers per dag zijn dan voor de voetgangerszone. Aan het begin van de Anspachlaan ter hoogte van de Grétrystraat werden er in de periode oktober 2015 tot april 2016 2.270 minder klanten geteld, terwijl er tussen 2010 en 2016 net een groei van 3,4 procent was geweest.

 

In het tweede deel van de Anspachlaan, ter hoogte van het Beursplein, werd in de periode oktober 2015 tot april 2016 dan weer 6.800 bezoekers meer geteld. Ook in de Lemonnierlaan, ter hoogte van het Fontainasplein, waren er 2.800 meer voorbijgangers in die periode.

 

Een groot deel van die voorbijgangers komt bovendien naar de voetgangerszone om te winkelen. 53,9 procent in 2016, tegenover slechts 25,4 procent in 2015.

 

Handelaars willen betere communicatie

Toch blijven de handelaars in de voetgangerszone steen en been klagen en spreken ze van sterk dalende omzetten. Dat bleek gisteren nog maar eens tijdens de gemeenteraad in Brussel. Daar kwamen heel wat handelaars protesteren en werd er gevraagd om het ontslag van burgemeester Yvan Mayeur. De handelaars zijn van mening dat er te weinig naar hen wordt geluisterd.

 

“De plannen van de voetgangerszone blijven onduidelijk. Iedereen weet ondertussen dat de komst van deze voetgangerszone zonder communicatie een catastrofe is, behalve de burgemeester blijkbaar. Hij leeft op een andere planeet”, zegt één van hen aan bruzz.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.