Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen | RetailDetail

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Brusselse voetgangerszone trekt meer klanten, handelaars blijven klagen

Uit een studie van het gewestelijk handelsagentschap Atrium blijkt dat bepaalde delen van de voetgangerszone in Brussel meer klanten trekken. Ondertussen blijven de handelaars klagen over dalende omzetten.

 

Meer shoppers

Uit het onderzoek van Atrium blijkt dat er in de Nieuwstraat 5,1 procent minder voorbijgangers per dag zijn dan voor de voetgangerszone. Aan het begin van de Anspachlaan ter hoogte van de Grétrystraat werden er in de periode oktober 2015 tot april 2016 2.270 minder klanten geteld, terwijl er tussen 2010 en 2016 net een groei van 3,4 procent was geweest.

 

In het tweede deel van de Anspachlaan, ter hoogte van het Beursplein, werd in de periode oktober 2015 tot april 2016 dan weer 6.800 bezoekers meer geteld. Ook in de Lemonnierlaan, ter hoogte van het Fontainasplein, waren er 2.800 meer voorbijgangers in die periode.

 

Een groot deel van die voorbijgangers komt bovendien naar de voetgangerszone om te winkelen. 53,9 procent in 2016, tegenover slechts 25,4 procent in 2015.

 

Handelaars willen betere communicatie

Toch blijven de handelaars in de voetgangerszone steen en been klagen en spreken ze van sterk dalende omzetten. Dat bleek gisteren nog maar eens tijdens de gemeenteraad in Brussel. Daar kwamen heel wat handelaars protesteren en werd er gevraagd om het ontslag van burgemeester Yvan Mayeur. De handelaars zijn van mening dat er te weinig naar hen wordt geluisterd.

 

“De plannen van de voetgangerszone blijven onduidelijk. Iedereen weet ondertussen dat de komst van deze voetgangerszone zonder communicatie een catastrofe is, behalve de burgemeester blijkbaar. Hij leeft op een andere planeet”, zegt één van hen aan bruzz.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.