Btw-verhoging: verwarring in winkels | RetailDetail

Btw-verhoging: verwarring in winkels

Btw-verhoging: verwarring in winkels

De verhoging van de btw volgende week kan voor verwarrende situaties zorgen in Nederlandse winkels. Sommige winkelketens houden voorlopig vast aan de oude prijzen, andere vervangen de prijskaartjes of rekenen gewoon twee procent extra omzetbelasting bij de kassa.

Verwarring alom

Warenhuisketen Bijenkorf doet bijvoorbeeld voorlopig niets: "We gaan niet ineens alle prijskaartjes vervangen", zegt een woordvoerder in NRC Handelsblad. "Alles in de winkel wat al geprijsd is, houdt voorlopig dezelfde prijs. Nieuwe producten die binnenkomen, krijgen natuurlijk wel prijskaartjes waarop de btw-verhoging is doorgevoerd."


Volgens een woordvoerder van CBW-Mitex, de organisatie van winkeliers in de sectoren mode, wonen, schoenen en sport, zal de reactie op 1 oktober heel verschillend zijn. "In de ene winkel worden de prijskaartjes niet vervangen, maar komt er op de kassabon twee procent bij. Soms vertelt de caissière dit aan de klant, in het andere geval staat er bij de ingang een bord of hangt er een briefje." Er zijn uiteraard ook gewoon winkeliers die al hun producten van een nieuw kaartje met een hogere prijs voorzien.

 

Ook de prijsstelling is een reden om de verhoging niet direct door te voeren, zegt de woordvoerder: "Marketing- en campagnetechnisch is een bedrag van 9,99 euro handiger dan 10,20", zegt hij. Dit wordt bevestigd door econoom Marten van Garderen van ING. "Als je overal lukraak 2 procent bij optelt, kom je op gekke prijzen. Dat werkt niet. Dus zullen veel ondernemers liever wachten. Op het moment dat ze hun prijzen aanpassen, zetten ze een iets grotere stap."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.