Btw-verhoging: verwarring in winkels

Btw-verhoging: verwarring in winkels

De verhoging van de btw volgende week kan voor verwarrende situaties zorgen in Nederlandse winkels. Sommige winkelketens houden voorlopig vast aan de oude prijzen, andere vervangen de prijskaartjes of rekenen gewoon twee procent extra omzetbelasting bij de kassa.

Verwarring alom

Warenhuisketen Bijenkorf doet bijvoorbeeld voorlopig niets: "We gaan niet ineens alle prijskaartjes vervangen", zegt een woordvoerder in NRC Handelsblad. "Alles in de winkel wat al geprijsd is, houdt voorlopig dezelfde prijs. Nieuwe producten die binnenkomen, krijgen natuurlijk wel prijskaartjes waarop de btw-verhoging is doorgevoerd."


Volgens een woordvoerder van CBW-Mitex, de organisatie van winkeliers in de sectoren mode, wonen, schoenen en sport, zal de reactie op 1 oktober heel verschillend zijn. "In de ene winkel worden de prijskaartjes niet vervangen, maar komt er op de kassabon twee procent bij. Soms vertelt de caissière dit aan de klant, in het andere geval staat er bij de ingang een bord of hangt er een briefje." Er zijn uiteraard ook gewoon winkeliers die al hun producten van een nieuw kaartje met een hogere prijs voorzien.

 

Ook de prijsstelling is een reden om de verhoging niet direct door te voeren, zegt de woordvoerder: "Marketing- en campagnetechnisch is een bedrag van 9,99 euro handiger dan 10,20", zegt hij. Dit wordt bevestigd door econoom Marten van Garderen van ING. "Als je overal lukraak 2 procent bij optelt, kom je op gekke prijzen. Dat werkt niet. Dus zullen veel ondernemers liever wachten. Op het moment dat ze hun prijzen aanpassen, zetten ze een iets grotere stap."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top