Btw-verhoging: verwarring in winkels

Btw-verhoging: verwarring in winkels

De verhoging van de btw volgende week kan voor verwarrende situaties zorgen in Nederlandse winkels. Sommige winkelketens houden voorlopig vast aan de oude prijzen, andere vervangen de prijskaartjes of rekenen gewoon twee procent extra omzetbelasting bij de kassa.

Verwarring alom

Warenhuisketen Bijenkorf doet bijvoorbeeld voorlopig niets: "We gaan niet ineens alle prijskaartjes vervangen", zegt een woordvoerder in NRC Handelsblad. "Alles in de winkel wat al geprijsd is, houdt voorlopig dezelfde prijs. Nieuwe producten die binnenkomen, krijgen natuurlijk wel prijskaartjes waarop de btw-verhoging is doorgevoerd."


Volgens een woordvoerder van CBW-Mitex, de organisatie van winkeliers in de sectoren mode, wonen, schoenen en sport, zal de reactie op 1 oktober heel verschillend zijn. "In de ene winkel worden de prijskaartjes niet vervangen, maar komt er op de kassabon twee procent bij. Soms vertelt de caissière dit aan de klant, in het andere geval staat er bij de ingang een bord of hangt er een briefje." Er zijn uiteraard ook gewoon winkeliers die al hun producten van een nieuw kaartje met een hogere prijs voorzien.

 

Ook de prijsstelling is een reden om de verhoging niet direct door te voeren, zegt de woordvoerder: "Marketing- en campagnetechnisch is een bedrag van 9,99 euro handiger dan 10,20", zegt hij. Dit wordt bevestigd door econoom Marten van Garderen van ING. "Als je overal lukraak 2 procent bij optelt, kom je op gekke prijzen. Dat werkt niet. Dus zullen veel ondernemers liever wachten. Op het moment dat ze hun prijzen aanpassen, zetten ze een iets grotere stap."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

De Nederlandse winkelketen Hema heeft nog grote plannen in Duitsland. De komende drie jaar wil het er immers minstens 70 nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft het in Duitsland slechts 11 winkels.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top