Campagne moet vrees van consument voor 'Knip van de Leien' wegnemen

Campagne moet vrees van consument voor 'Knip van de Leien' wegnemen

Antwerps schepen voor middenstand en mobiliteit Koen Kennis gaat de komende weken campagne voeren om extra shoppers naar de koekenstad te halen. Hij wil zo de boodschap geven dat de ‘Knip van de Leien’ geen reden is om er weg te blijven.

Omzetdaling met 30% à 80%

De eerste signalen van ongeruste winkeliers over wegblijvende klanten steken de kop op, nu de grootschalige werken aan de Leien in Antwerpen begonnen zijn en de stad met de auto moeilijker bereikbaar wordt. In Gazet van Antwerpen getuigden een aantal handelaars van een terugval van hun omzet in de eerste week na de start van de werken met 30% à 80%.

 

Nico Volckeryck van Unizo Antwerpen bleef echter meer op de vlakte: “In Gent zagen we dat de situatie zich min of meer normaliseerde na de eerste week. Maar ik zie ook een redelijk autoluwe stad. Dat maakt het wel sfeervol. Misschien wordt dat later een argument om wel naar de stad te komen. Want het is absoluut een slechte zaak dat er zo negatief over de stad wordt bericht. We hebben te lang gewerkt om de stad als shoppingstad op de kaart te zetten om dat dan aan doemscenario's te laten kapot gaan.”

 

Intussen worden ook initiatieven genomen om de handelaars te ondersteunen. Zo komen er twee promotiecampagnes: een die richt zich op consumenten uit de Nederlandse provincies Noord-Brabant en Zeeland, die worden aangemoedigd om met de trein naar Antwerpen te komen, en een voor de solden die begin juli van start gaan.
 

Tags: