Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten | RetailDetail

Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten

Carrefour installeert self-checkoutkassa’s in hypermarkten
Foto: Sundry Photography / Shutterstock.com

Carrefour plaatst in de komende twee jaar self-checkoutkassa’s in al haar hypermarkten. De beslissing kadert in het besparings- en reorganisatieplan dat de keten vorige week aankondigde.

 

Meer kassa's en minder tijd met self-checkout

In een bijzondere ondernemingsraad kondigde Carrefour België aan self-checkoutkassa’s te willen installeren in al haar hypermarkt-vestigingen. Volgens Carrefour appreciëren consumenten zulke kassa’s, omdat ze eenvoudig en snel werken: wachtrijen zouden er korter zijn en klanten spenderen ook minder tijd aan de kassa. Vooral klanten “die een beperkt aantal producten in de Hypermarkten Carrefour willen kopen” zouden sneller hun boodschappen kunnen doen.

 

Bij self-checkoutkassa’s scannen shoppers hun boodschappen zelf en betalen ze met de kaart, draadloos (via Google Pay en NFC) of eventueel cash. Voor Carrefour is de self-checkoutkassa een nieuwe introductie, maar bij andere retailers wordt het kassasysteem al wel gebruikt.

 

Dit alles betekent niet dat de klassieke kassa's allemaal verdwijnen: klanten zouden de keuze tussen beide soorten kassa behouden. Hoeveel klassieke kassa’s er worden geschrapt, maakt de retailer nog niet bekend. De Franse supermarktgroep zegt wel dat er in totaal meer kassa’s komen, omdat er in de plaats van één klassieke kassa heel wat meer self-checkoutkassa’s kunnen staan. Eén medewerker kan ook meerdere kassa’s assisteren, waardoor minder kassamedewerkers nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.