Carrefour zet in op Afrikaanse e-commerce

Carrefour heeft een akkoord gesloten met de Nigeriaanse e-commercespeler Jumia om zijn producten online te verdelen op het Afrikaanse continent. 

 

Verse voeding niet inbegrepen

De samenwerking tussen Carrefour en Jumia zorgt ervoor dat de Franse supermarktgroep nu ook e-commerce kan aanbieden in Afrika, terwijl het voor Jumia een nieuwe verruiming van het assortiment betekent. Het partnership gaat eerst van start in Ivoorkust, Kameroen, Kenia en Senegal, aangezien beide bedrijven in die landen actief zijn. Via het platform van Jumia zullen de producten van Carrefour op het hele grondgebied van de betrokken landen worden geleverd, met inbegrip van gratis retours binnen de zeven dagen en betalingsmogelijkheden als betaling bij levering, met de kredietkaart of via smartphone. Het gaat daarbij voor alle duidelijkheid niet om verse voeding.

 

Het akkoord zal de supermarktgroep bij Afrikaanse klanten bekender en bereikbaarder maken, meent directeur van internationale samenwerking Patrick Lasfargues: “Carrefour en haar partners voeren een multichannelstrategie die steunt op de beste lokale e-commercespelers. Aangezien Jumia erin geslaagd is e-commerce in Afrika te democratiseren, en ook een klantenbestand in volle groei heeft, is het een vanzelfsprekende partner voor onze ontwikkeling op het continent.”

 

Jumia is op dit moment actief in veertien landen en Afrikaans marktleider in e-commerce. Het platform heeft naast de eigen marktplaats ook een logistieke afdeling, voor de fulfilment en levering van de bestellingen, en biedt een eigen betalingsdienst aan. Carrefour is in Afrika actief met 227 franchisewinkels.