Casino en Auchan bundelen krachten voor betere prijzen

Casino en Auchan bundelen krachten voor betere prijzen

Casino en Auchan bundelen krachten voor betere prijzen
Shutterstock

Franse supermarktketens Casino Guichard en Auchan Retail overwegen een alliantie om betere prijzen te krijgen bij de grote producenten van verbruiksgoederen. Ze willen zo de concurrentie van internationale spelers op de Franse markt het hoofd bieden. 

 

Inkoopalliantie

Casino Guichard Perrachon SA enAuchan Retail voeren momenteel exclusieve gesprekken met het oog op het sluiten van een inkoopalliantie, zo meldt Bloomberg op zijn website. Met een samenwerking van die aard hopen de twee Franse retailspelers betere prijzen te kunnen bekomen bij nationale en internationale producenten van verbruiksgoederen.

 

De druk op de Franse supermarktsector neemt almaar toe: vorige maand bevestigde Amazon nog eens zijn ambities om Amazon Fresh ook in Frankrijk op de kaart te zetten, onder meer via een leveringsdeal met Casino. Het partnerschap dat nu op tafel ligt voor Casino en Auchan is “één van de wegen die kunnen leiden naar meer koopkracht,” zo stelt Bloomberg-analyst Charles Allen, en “niet alleen voor Casino en Auchan, maar voor alle traditionele Franse retailspelers.” Zowel Auchan als Casino hebben al laten weten dat ook de huidige aankooppartners in de nieuwe alliantie zullen kunnen stappen.

 

Voor Casino vervangt het pact een eerdere samenwerking met Intermarché die de keten onlangs beëindigde, al voegt Allen toe dat de nieuwe regeling “een kleiner deel van de Franse markt zal dekken dan de overeenkomst met Intermarché voordien". Toch verwachten Auchan en Casino dat de nieuwe deal Franse leveranciers in het buitenland ten goede zal komen en zich zal houden aan de concurrentieregels. Auchan is vandaag actief in 17 landen; Casino beheert ketens als Géant, de Casino-supermarkten en de Franse e-commercewebsite C-discount.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.