CEO Peter Somers wil RetailDetail op een hoger niveau tillen | RetailDetail

CEO Peter Somers wil RetailDetail naar een hoger niveau tillen

CEO Peter Somers wil RetailDetail naar een hoger niveau tillen
Peter Somers

Sinds januari 2018 heeft RetailDetail een nieuwe CEO. Peter Somers, e-commerceondernemer en voormalig directielid van bpost, koestert grote groeiambities voor het bedrijf.

 

Waardevolle community

“Vorig jaar werd ik door oprichter Jorg Snoeck gevraagd om het bedrijf te adviseren en na een interne wissel en koersverandering heeft hij me vervolgens gevraagd om het bedrijf te leiden. De nieuwe rolverdeling leidt ertoe dat Jorg opnieuw de handen vrij krijgt om volop zijn rol te spelen als retailexpert, gezicht van het bedrijf, creatief brein, inspirator en netwerker… wat hij liever doet dan managen.”

 

Somers stuurt de organisatie aan en zet de strategische lijnen uit. Groeipotentieel ziet de CEO in elk geval. RetailDetail spreekt immers een waardevolle community aan: 158.000 maandelijkse bezoekers op de website, 50.000 abonnees op de nieuwsbrieven, 5.000 bezoekers per jaar in Home of Retail, 3.000 bezoekers op de congressen… “Dat unieke netwerk gaan we nog verder activeren. Ik ga ervanuit dat alles altijd beter kan. We kunnen dit verhaal naar een hoger niveau tillen, ook qua rentabiliteit.”

 

Relevante informatiebron

De afgelopen maanden werd al hard gewerkt aan de uitwerking van de groeistrategie en kwamen nieuwe krachten aan boord. Enkele krachtlijnen van de strategie kan Somers al wel verduidelijken: zo wil RetailDetail marktleider blijven in online retailnieuws en verder inzetten op spraakmakende evenementen. “We moeten ervoor zorgen dat we de meest relevante informatieverstrekker blijven voor de retailwereld, zowel online als offline. Voor de congressen gaan we een ware machine bouwen. We lanceren al snel een foodcongres, op 12 juni, maar ook andere, kleinschaliger initiatieven waarmee we retailers en toeleveranciers met de juiste informatie kunnen ondersteunen in hun uitdagingen.”

 

Met goed omkaderde trendreizen naar toonaangevende winkelsteden wil RetailDetail retailmanagers inspireren. “We trekken nog dit jaar op RetailDetail Hunt naar Bologna en naar China. We draaien de logica trouwens ook om en brengen binnenkort buitenlandse – bijvoorbeeld Chinese – ondernemers naar Europa.”

 

“Het vorig jaar geopende retailinnovatieplatform Home of Retail, waar we op 1250 vierkante meter nieuwe toepassingen, innovaties en de customer journey tonen, wordt binnenkort omgedoopt tot RetailDetail Home. We gaan de inspiratietours upgraden, de zichtbaarheid van onze business en solution partners verbeteren, het aantal bezoekers gevoelig opdrijven en relevante keynotes en workshops aanbieden. We hebben een uniek platform in de Benelux en dat moet het ook blijven.”

 

Sterk bedrijfs-DNA

Waarom neemt een ervaren manager de uitdaging aan om een relatief kleine onderneming als RetailDetail te gaan leiden? “Ik heb dit altijd een zeer aangename organisatie gevonden, met een goede reputatie. Bpost was onder mijn initiatief gedurende drie jaar hoofdsponsor van de RetailDetail events en The Loop. Zo heb ik de waarde van het bedrijf en van het netwerk van Jorg leren kennen. Los van de contractuele afspraken maakte hij er steeds een punt van, me in persoonlijk contact te brengen met interessante CEO’s uit de sector. Zo’n engagement zie je niet overal.”

 

RetailDetail is voor de nieuwe CEO geen fulltime bezigheid, eerder een drievijfdejob. “Na bpost ben ik ondernemer geworden en heb ik enkele bedrijven opgericht in de e-commercesfeer, waaronder een e-commerce logistiek bedrijf dat vanuit China in 2017 zo’n 6 miljoen pakjes van Chinese webshops verzond naar Europa – voor 2018 mikken we op 15 miljoen stuks. En verder begeleid ik startups en zetel ik in raden van bestuur. Ik doe graag verschillende dingen en zeker bedrijven begeleiden in hun opstartfase vind ik boeiend. De rode draad is e-commerce, en ook bij RetailDetail is online een belangrijk deel van het retailverhaal.”

 

“Kortom, wat me aanspreekt is de combinatie van een sterk bedrijfs-DNA met een duidelijk groeipotentieel en de unieke expertise van Jorg Snoeck. Zonder groei blijft geen enkel bedrijf functioneren, die ambitie moet er altijd zijn. Ik zie de mogelijkheden. Er is nog veel te doen en dat is een leuk vooruitzicht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.