Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers | RetailDetail

Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers

Chinese delegatie bezoekt toonaangevende Europese retailers

De voorbije dagen heeft een Chinese delegatie een bezoek gebracht aan enkele toonaangevende Europese retailers, met als doel te onderzoeken hoe de toevoerketens in China verbeterd kunnen worden.

Inefficiënte Chinese toevoer

De delegatie ging onder meer langs bij Asda, Spar, Nestlé, P&G en L’Orèal. Daar kregen ze onder andere een zicht op de vers- en omgevingstemperatuurketens in Europa. “We hechten veel belang aan de nauwe samenwerking en handelsrelaties tussen China en Europa. In het licht van de snelle en sterke evolutie van onze Chinese markt zetten we de nodige stappen om de efficiëntie en duurzaamheid van onze logistieke keten op lange termijn te garanderen. Deze bezoeken zijn dan ook een belangrijke stap in de goede richting”, aldus Gu Xueming, de leider van de delegatie.

 

De Chinese logistieke keten stuit op verschillende problemen om de efficiëntie te verbeteren, waaronder een versnipperde logistiek, stijgende arbeidskosten en het gebrek aan consequente infrastructuren en standaarden. Daardoor stijgen de kosten en zijn de laad- en lostijden onvoorspelbaar. Een efficiëntere keten zou voor de sterk groeiende Chinese economie heel wat voordelen opleveren.

 

“We hebben deze kans met beide handen gegrepen, want we konden tonen hoe gestandaardiseerde pallets en containers de hele toevoerketen ten goede komen: de telers, verpakkers, retailers én consumenten van verse land- en tuinbouwproducten. Meer efficiëntie gecombineerd met een lagere totale kost van de logistieke keten is mogelijk mits de juiste organisatie, de juiste installaties en de juiste opleiding”, stelt Peter Mackie, voorzitter van de groep CHEP, marktleider op het gebied van beheerde, retourneerbare en herbruikbare verpakkingsoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.