Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

 

Partnerships

Begin dit jaar had JD.com al aangekondigd dat het Europa wilde veroveren, maar toen leken de plannen nog weinig concreet. Nu gaat CEO Liu vol in de aanval: “Ik ga niet langer alleen maar producten verkopen van Duitsland naar China. Ik wil ook producten in Europa verkopen”, zegt hij in een interview met het Duitse Handelsblatt. Daarbij doelt hij niet enkel op Chinese, maar ook op lokale producten.

 

“Het is nog slechts een kwestie van details”, voegt hij eraan toe. Nog dit jaar opent de retailer een eigen kantoor in Duitsland, later zullen andere landen volgen. Naast een eigen logistieke hub in Frankrijk gaat de retailer partnerships aan met spelers als DHL en UPS. Liu maakt zich overigens sterk dat hij op logistiek vlak een voorsprong heeft op westerse concurrenten, dankzij een focus op artificiële intelligentie.

 

Ecosystemen

Daarmee is de echte start in Europa dus een feit. En dat is goed voor Europa en voor de consument, benadrukt de topman. “Een dominante speler is een gevaar”, zo verwijst hij naar Amazon. “Hoe meer concurrentie, hoe beter voor consumenten en producenten.”  Voor de toekomst sluit hij ook overnames niet uit.

 

Analisten zien wel dat de druk op Europese retailers hierdoor nog groter wordt. De initiatieven van spelers als JD.com en Alibaba betekenen een grote uitdaging voor onder andere Otto en Zalando: de twee grootste Chinese retailgroepen groeien immers met meer dan 50% per jaar. Volgens een studie van managementconsultant Oliver Wyman zouden ze tegen 2025 een omzet van ongeveer 550 miljard euro kunnen bereiken – meer dan de tien grootste Duitse retailers bij elkaar opgeteld. Hun succesrecept zit ‘m in het feit dat ze heuse ecosystemen creëren: JD.com werkt samen met WeChat Pay van Tencent, Alibaba koppelt zijn winkelplatform Tmall aan zijn betaaldienst Alipay. Steeds meer westerse ketens accepteren nu al Alipay, om Chinese toeristen te bedienen.