Chinese Tmall wil meer overzeese retailers | RetailDetail

Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

De grootste online marktplaats in China, Tmall, is op zoek naar overzeese retailers die op hun platform een online winkel willen openen. Momenteel werkt de dochteronderneming van de Alibaba Group al met enkele grote retailers, maar ze wil ook middelgrote bedrijven een kans geven.

Specifieke categorieën

Momenteel is het platform vooral op zoek naar retailers in bepaalde categorieën, waaronder kinderverzorging, gezondheidszorg, schoenen, tassen en kleding. In de toekomst moet dat verder uitgebreid worden naar retailers die producten uit andere segmenten aanbieden.

 

Het grootste obstakel voor middelgrote bedrijven om te investeren in een online dienst in China, zijn de voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Zo zijn buitenlandse retailers verplicht om een online klantendienst in het Chinees aan te bieden en moeten ze het mogelijk maken om producten binnen China te retourneren.

 

Ook moeten ze een waarborg van 25.000 dollar (18.500 euro) betalen aan Tmall en een jaarlijks bedrag dat kan variëren van 5000 dollar (3.700 euro) tot 10.000 dollar (7.400 euro). Voor grote internationale retailers, zoals Nike en Lamborghini die al met Tmall werken, zijn dat veel kleinere problemen.

 

Toch zullen veel partijen uiteindelijk zwichten voor Tmall en Alibaba. De groep domineert te Chinese markt, die volgens een onderzoek van Bain & Company dit jaar nog de grootste e-commercemarkt ter wereld zal worden. Om mee te zijn in China, is het dus bijna een noodzaak geworden om samen te werken met Alibaba, onder andere door aanwezig te zijn op Tmall.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.