Chinese Tmall wil meer overzeese retailers | RetailDetail

Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

De grootste online marktplaats in China, Tmall, is op zoek naar overzeese retailers die op hun platform een online winkel willen openen. Momenteel werkt de dochteronderneming van de Alibaba Group al met enkele grote retailers, maar ze wil ook middelgrote bedrijven een kans geven.

Specifieke categorieën

Momenteel is het platform vooral op zoek naar retailers in bepaalde categorieën, waaronder kinderverzorging, gezondheidszorg, schoenen, tassen en kleding. In de toekomst moet dat verder uitgebreid worden naar retailers die producten uit andere segmenten aanbieden.

 

Het grootste obstakel voor middelgrote bedrijven om te investeren in een online dienst in China, zijn de voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Zo zijn buitenlandse retailers verplicht om een online klantendienst in het Chinees aan te bieden en moeten ze het mogelijk maken om producten binnen China te retourneren.

 

Ook moeten ze een waarborg van 25.000 dollar (18.500 euro) betalen aan Tmall en een jaarlijks bedrag dat kan variëren van 5000 dollar (3.700 euro) tot 10.000 dollar (7.400 euro). Voor grote internationale retailers, zoals Nike en Lamborghini die al met Tmall werken, zijn dat veel kleinere problemen.

 

Toch zullen veel partijen uiteindelijk zwichten voor Tmall en Alibaba. De groep domineert te Chinese markt, die volgens een onderzoek van Bain & Company dit jaar nog de grootste e-commercemarkt ter wereld zal worden. Om mee te zijn in China, is het dus bijna een noodzaak geworden om samen te werken met Alibaba, onder andere door aanwezig te zijn op Tmall.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.