Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

De grootste online marktplaats in China, Tmall, is op zoek naar overzeese retailers die op hun platform een online winkel willen openen. Momenteel werkt de dochteronderneming van de Alibaba Group al met enkele grote retailers, maar ze wil ook middelgrote bedrijven een kans geven.

Specifieke categorieën

Momenteel is het platform vooral op zoek naar retailers in bepaalde categorieën, waaronder kinderverzorging, gezondheidszorg, schoenen, tassen en kleding. In de toekomst moet dat verder uitgebreid worden naar retailers die producten uit andere segmenten aanbieden.

 

Het grootste obstakel voor middelgrote bedrijven om te investeren in een online dienst in China, zijn de voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Zo zijn buitenlandse retailers verplicht om een online klantendienst in het Chinees aan te bieden en moeten ze het mogelijk maken om producten binnen China te retourneren.

 

Ook moeten ze een waarborg van 25.000 dollar (18.500 euro) betalen aan Tmall en een jaarlijks bedrag dat kan variëren van 5000 dollar (3.700 euro) tot 10.000 dollar (7.400 euro). Voor grote internationale retailers, zoals Nike en Lamborghini die al met Tmall werken, zijn dat veel kleinere problemen.

 

Toch zullen veel partijen uiteindelijk zwichten voor Tmall en Alibaba. De groep domineert te Chinese markt, die volgens een onderzoek van Bain & Company dit jaar nog de grootste e-commercemarkt ter wereld zal worden. Om mee te zijn in China, is het dus bijna een noodzaak geworden om samen te werken met Alibaba, onder andere door aanwezig te zijn op Tmall.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top