Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

Chinese Tmall wil meer overzeese retailers

De grootste online marktplaats in China, Tmall, is op zoek naar overzeese retailers die op hun platform een online winkel willen openen. Momenteel werkt de dochteronderneming van de Alibaba Group al met enkele grote retailers, maar ze wil ook middelgrote bedrijven een kans geven.

Specifieke categorieën

Momenteel is het platform vooral op zoek naar retailers in bepaalde categorieën, waaronder kinderverzorging, gezondheidszorg, schoenen, tassen en kleding. In de toekomst moet dat verder uitgebreid worden naar retailers die producten uit andere segmenten aanbieden.

 

Het grootste obstakel voor middelgrote bedrijven om te investeren in een online dienst in China, zijn de voorwaarden die daaraan verbonden zijn. Zo zijn buitenlandse retailers verplicht om een online klantendienst in het Chinees aan te bieden en moeten ze het mogelijk maken om producten binnen China te retourneren.

 

Ook moeten ze een waarborg van 25.000 dollar (18.500 euro) betalen aan Tmall en een jaarlijks bedrag dat kan variëren van 5000 dollar (3.700 euro) tot 10.000 dollar (7.400 euro). Voor grote internationale retailers, zoals Nike en Lamborghini die al met Tmall werken, zijn dat veel kleinere problemen.

 

Toch zullen veel partijen uiteindelijk zwichten voor Tmall en Alibaba. De groep domineert te Chinese markt, die volgens een onderzoek van Bain & Company dit jaar nog de grootste e-commercemarkt ter wereld zal worden. Om mee te zijn in China, is het dus bijna een noodzaak geworden om samen te werken met Alibaba, onder andere door aanwezig te zijn op Tmall.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top