Chinezen kampioen in parallelimport | RetailDetail

Chinezen kampioen in parallelimport

Chinezen kampioen in parallelimport

Steeds meer Chinezen bestellen goederen bij een 'personal shopper' (een zogeheten daigou) in het buitenland. De overheid probeert een antwoord te vinden op deze vorm van parallelimport.


Ontwijking van invoerrechten

‘Daigou’ noemen de Chinezen het. Vertaald komt dat neer op ‘Bestellen voor rekening van iemand anders'. Daarbij geven de Chinezen via het internet een koopopdracht aan een 'personal shopper' in het buitenland, die hen de gekochte goederen vervolgens toestuurt. Op die manier proberen ze de hoge invoerrechten voor buitenlandse luxeproducten in eigen land te ontwijken.

 

Volgens marktonderzoeker Bain kochten de Chinezen vorig jaar al zowat de helft van hun luxegoederen in het buitenland, in de eerste maanden van 2015 zou dit al opgelopen zijn tot circa 70%. Met een sterkere yuan is hun koopkracht immers nog gestegen. De belangrijkste koopbestemmingen voor de Chinezen zijn Korea en Japan, zo schrijft het Financieel Dagblad.

 

De aankoop in het buitenland verloopt op diverse manieren. De eerste is via toeristen die na hun koopreis diverse spullen meebrengen, maar in toenemende mate worden nu ook personal shoppers ingezet.

 

Tweedehands wordt als nieuw verkocht

Het favoriete product van de daigou-handel is cosmetica. Daarna volgen lederwaren, uurwerken en juwelen. Het consultancybedrijf Bain schat de totale waarde van de buitenlandse aankopen via een daigou-agent op 55 à 75 miljard renminbi of omgerekend zowat 8 miljard euro à 11 miljard euro in 2014.

 

Een aantal marktwaarnemers schrijven de bloei van de handel in tweedehands luxeartikelen trouwens toe aan daigou. Ze worden in Europa met korting gekocht en verhuizen vervolgens naar China om daar als nieuw te worden doorverkocht.

 

China probeert antwoord te vinden

De Chinese overheid probeert intussen een antwoord te vinden op dit toenemende gebruik. Begin juni werden alvast invoerheffingen op een aantal buitenlandse producten verlaagd. Zo gingen de taksen op de invoer van cosmetica van 5 procent naar 2 procent. Die op luiers werd van 7,5 procent naar 2 procent bijgeknipt. Voorts werd ook de invoer van onder meer kostuums goedkoper.

 

Bovendien deden ook de merkfabrikanten zoals Estée Lauder en L’Oreal een inspanning, door bijkomend hun prijzen te verlagen. Op die manier proberen ze de parallelimport te ontmoedigen. Ook zouden er meer taksvrije zones komen.

 

De vraag is echter of dit zal volstaan. Zelfs na de taksverlaging blijft de parallelimport immers lucratief. Vermogende Chinezen hechten bovendien belang aan status: een product uit het buitenland geeft extra cachet en aan buitenlandse goederen wordt een hogere kwaliteit toegedicht.

Steeds meer Chinezen bestellen goederen bij een 'personal shopper' (een zogeheten daigou) in het buitenland. De overheid probeert een antwoord te vinden op deze vorm van parallelimport.


Ontwijking van invoerrechten

‘Daigou’ noemen de Chinezen het. Vertaald komt dat neer op ‘Bestellen voor rekening van iemand anders'. Daarbij geven de Chinezen via het internet een koopopdracht aan een 'personal shopper' in het buitenland, die hen de gekochte goederen vervolgens toestuurt. Op die manier proberen ze de hoge invoerrechten voor buitenlandse luxeproducten in eigen land te ontwijken.

 

Volgens marktonderzoeker Bain kochten de Chinezen vorig jaar al zowat de helft van hun luxegoederen in het buitenland, in de eerste maanden van 2015 zou dit al opgelopen zijn tot circa 70%. Met een sterkere yuan is hun koopkracht immers nog gestegen. De belangrijkste koopbestemmingen voor de Chinezen zijn Korea en Japan, zo schrijft het Financieel Dagblad.

 

De aankoop in het buitenland verloopt op diverse manieren. De eerste is via toeristen die na hun koopreis diverse spullen meebrengen, maar in toenemende mate worden nu ook personal shoppers ingezet.

 

Tweedehands wordt als nieuw verkocht

Het favoriete product van de daigou-handel is cosmetica. Daarna volgen lederwaren, uurwerken en juwelen. Het consultancybedrijf Bain schat de totale waarde van de buitenlandse aankopen via een daigou-agent op 55 à 75 miljard renminbi of omgerekend zowat 8 miljard euro à 11 miljard euro in 2014.

 

Een aantal marktwaarnemers schrijven de bloei van de handel in tweedehands luxeartikelen trouwens toe aan daigou. Ze worden in Europa met korting gekocht en verhuizen vervolgens naar China om daar als nieuw te worden doorverkocht.

 

China probeert antwoord te vinden

De Chinese overheid probeert intussen een antwoord te vinden op dit toenemende gebruik. Begin juni werden alvast invoerheffingen op een aantal buitenlandse producten verlaagd. Zo gingen de taksen op de invoer van cosmetica van 5 procent naar 2 procent. Die op luiers werd van 7,5 procent naar 2 procent bijgeknipt. Voorts werd ook de invoer van onder meer kostuums goedkoper.

 

Bovendien deden ook de merkfabrikanten zoals Estée Lauder en L’Oreal een inspanning, door bijkomend hun prijzen te verlagen. Op die manier proberen ze de parallelimport te ontmoedigen. Ook zouden er meer taksvrije zones komen.

 

De vraag is echter of dit zal volstaan. Zelfs na de taksverlaging blijft de parallelimport immers lucratief. Vermogende Chinezen hechten bovendien belang aan status: een product uit het buitenland geeft extra cachet en aan buitenlandse goederen wordt een hogere kwaliteit toegedicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.