Cityhubs Nederland wil stadslogistiek landelijk uitrollen | RetailDetail

Cityhubs Nederland wil stadslogistiek landelijk uitrollen

Cityhubs Nederland wil stadslogistiek landelijk uitrollen

Ondernemers van Binnenstadservice Nederland starten Cityhubs Nederland. Cityhubs coördineert en bundelt kleine en middelgrote goederenstromen voor duurzame stadslogistiek. Het logistieke netwerk wil nu landelijk uitrollen naar veertig grote steden in Nederland.

 

Naar landelijke dekking

Ondernemers in Cityhubs werken in hun eigen stad onder een eigen merk of bedrijfsnaam. Met de uitrol naar een landelijke dekking kunnen zij nu tevens nationaal hun diensten aanbieden aan nationale en internationale verladers en vervoerders.

 

"Door het nationale, open aanbod van Cityhub-diensten kunnen verzenders van goederen met eindadressen in de stad kiezen voor een duurzame oplossing", stelt Egbert Guis, één van de oprichters. "Zij hebben voor het vervoerstraject tot aan de Cityhubs een veel ruimere keus uit partners, die dat kunnen uitvoeren. Cityhubs optimaliseren de goederenstroom in de stad en op de snelweg."

 

Samen met overheid

In het netwerk is een cruciale rol weggelegd voor de overheid, zien mede-oprichters Yvonne Wijermans, Max Prudon en Birgit Hendriks van het landelijk bureau van Binnenstadservice. Publieke interventie is nodig om de maatschappelijke belangen van veiligheid, leefbaarheid en gezondheid veilig te stellen, menen ze. Zodra de lokale overheid nieuwe, stevige kaders zet, zal de markt zich daarbinnen herschikken, klinkt het. Een voorbeeld is de bevoorrading van de Waddeneilanden.

 

De ondernemers van het Cityhubs-netwerk willen de landelijke vergaderingen regelmatig openstellen voor maatschappelijke partners. Het doel is samenwerking voor een optimale logistiek in de stad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.