Colruyt gaat minstens voor “stabiele winst” in boekjaar 2016/17

Colruyt gaat minstens voor “stabiele winst” in boekjaar 2016/17

Colruyt gaat minstens voor “stabiele winst” in boekjaar 2016/17

Colruyt heeft op de algemene vergadering gisteren in zijn kaarten laten kijken voor het boekjaar 2016-2017. De retailgroep uit Halle verwacht dat de nettowinst stabiel zal blijven tegenover het vorige boekjaar, al mag het altijd iets meer zijn.

Twintigtal nieuwe vestigingen

Topman Jef Colruyt (foto) wond er geen doekjes om: “De markt zal competitief blijven. We verwachten op korte termijn geen significant herstel van het economische klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk.” De nummer twee van de groep, Frans Colruyt, verwees in dat kader uitdrukkelijk naar het zwakke consumentenvertrouwen, dat ook Colruyt parten speelt: “Wanneer we grote herstructureringen meemaken zoals in de laatste weken, dan voelen wij dat ook”, klonk het.

 

Toch blijft de groep investeren: voor het boekjaar 2016/17 een slordige 385 miljoen euro (vorig boekjaar 389 miljoen euro), goed voor een twintigtal nieuwe vestigingen. Voor CRU, dat deze week zijn derde vestiging opende, wordt het potentieel op zes geraamd “binnen twee tot drie jaar”, zo viel te horen.

 

“De groep zal haar operationele kosten onder controle houden”, zei Jef Colruyt in zijn toespraak tot de aandeelhouders. “Terzelfdertijd zullen we onze investeringen in medewerkers, winkels, kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en efficiëntie onverminderd verderzetten. Daarom verwachten we dat het geconsolideerd nettoresultaat van boekjaar 2016/17 het resultaat van vorig boekjaar zal evenaren en hopelijk licht overschrijden. Deze verwachting is exclusief de beperkte impact van de verkoop van onze Franse foodservice business Pro à Pro.” Die activiteit werd de voorbije zomer overgelaten aan de Duitse Metro Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.