Colruyt krijgt ongelijk van Europees Hof rond minimumprijs tabak

Colruyt krijgt ongelijk van Europees Hof rond minimumprijs tabak

Colruyt krijgt ongelijk van Europees Hof rond minimumprijs tabak
(c) Colruyt Group

De minimumprijzen voor tabak in ons land zijn niet in strijd met de Europese regels, heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld. Colruyt had die minimumprijzen aangevochten, nadat de keten was vervolgd voor “illegale tabaksreclame”.

Over fiscale zegels, minimum- en maximumprijzen

De hele zaak gaat terug tot het voorjaar van 2013. De Brusselse correctionele rechtbank legde de retailer toen een boete van 270.000 euro op voor inbreuken op het verbod op tabaksreclame. Volgens de rechter én de overheid zou Colruyt het verbod op tabaksreclame op vier manieren overtreden hebben: door tabak te verkopen onder de prijs die op de fiscale zegels staat, door hoeveelheidskortingen te geven, door op bepaalde data extra kortingen te geven en door de zogenaamde "kampkortingen" die aan jeugdbewegingen werden toegekend.

 

De warenhuisketen volgde die redenering niet: voor Colruyt maakt de prijs van een product onderdeel uit van de verkoop en kan die dus niet beschouwd worden als reclame. Bovendien zou een veroordeling indruisen tegen de regels van de Europese Unie: overeenkomstig een richtlijn uit 2011 leggen fabrikanten en invoerders weliswaar de maximumprijs vast ‑ die op de fiscale zegels vermeld staat ‑ maar mag de overheid geen minimumprijs vastleggen. Dat zou, nog altijd volgens de keten, immers ingaan tegen het vrij verkeer van goederen en tegen de vrije mededinging. De groep tekende dus beroep aan.

 

Colruyt geeft (nog) niet op

In mei vorig jaar besliste het Hof van Beroep dan om de zaak voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. De advocaat-generaal oordeelde in april van dit jaar al dat de wettelijke minimumprijzen in ons land wel degelijk stroken met het Europees recht.

 

Ook in zijn arrest van gisteren stelt het Hof dat de EU-regels zich niet verzetten tegen de Belgische regeling waarbij detailhandelaars geen tabaksproducten mogen verkopen onder de prijs die de fabrikant of importeur op de fiscale zegel heeft gezet.

 

Ondanks dat oordeel blijft Colruyt overtuigd van het tegendeel: “Colruyt is nog steeds van mening dat het verbod om te verkopen onder de prijs van de fiscale zegel in strijd is met het Europees recht", zegt directeur-generaal Chris Van Wettere. De warenhuisketen wijst erop dat het EU-Hof zich enkel uitsprak over de vraag of de Belgische wetgeving in strijd is met de Europese. De groep "kijkt nu uit naar de finale uitspraak van het Hof van Beroep van Brussel, waar de volledige zaak nog ten gronde moet worden beslecht", klinkt het in een reactie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.